La masă cu prietenii

Dragă Răsvan,

Fără dorinţa de a te distrage de la preocupările tale din ultima perioadă, mi-am propus să-ţi împărtăşesc câteva evenimente care s-au mai întâmplat în Bucureşti. Nu e vorba numai despre „marele protest” de duminica trecută (15 septembrie), ci şi un eveniment cultural, unul…. „educaţional” şi unul istoric. Titlul acestui articol (care ar putea fi urmat de altele) este semnificativ pentru intenţia mea: cui să împărtăşim asemenea experienţe, dacă nu prietenilor? 🙂

1) Încep cu „evenimentul cultural”, urmărind o ordine cronologică: lansarea de joia trecută (12 septembrie) a ediţiei ilustrate a volumului „Între Orient şi Occident”, de Neagu Djuvara (care a împlinit în august 97 de ani).

Nu redau ce s-a vorbit (vezi înregistrarea mai jos), ci scriu despre această ultimă apariţie publică a sa: deşi are o vârstă, memoria îi merge bine şi vorbeşte bine (deşi „se ridică greu”, cum a observat chiar el); aude un pic mai prost (Liiceanu a trebuit să-i repete unele lucruri). N-a ezitat să spună că unirea de la 1859 se datorează masonilor.  

Scriu doar despre carte: „Între Occident şi Orient” a fost tradusă din franceză (Les pays roumains entre Orient et Occident). El a povestit că, în 1995, când Humanitas a lansat-o în România, Gabriel Liiceanu i-a cerut să taie o treime. Cu „strângere de inimă”, Djuvara a făcut acest lucru, dar, încă şi după 18 ani, îi reproşează editorului acest „sacrificiu”. Liiceanu s-a motivat frumos: „Pe atunci, Neagu Djuvara nu avea faima de atunci, iar cartea era foarte groasă şi ar fi avut un preţ pe care mai puţin şi l-ar fi permis. De aceea v-am cerut să tăiaţi o treime din carte. Acum, v-aş cere, din contră, să mai scrieţi 100 de pagini”. Auzind explicaţia, Djuvara a încheiat adresându-se fanilor: „Vă iert că nu m-aţi ghicit acum 20 de ani!”.  

Privind relaţia cu „admiratorii”: librăria a fost plină (cam 300 de oameni); la final, aproape 100 sau mai mult au aşteptat un autograf de la el. Vorbea mult şi diverse cu „admiratorii”; l-am auzit spunând şi o vorbă demnă de înscris: Răspunzând unei persoane la întrebarea „Există istorie adevărată?”, el a răspuns ceva de genul: „Pentru oameni, nu există. Numai Dumnezeu poate să ştie istorie adevărată”.

Referitor la dl. Gabriel Liiceanu, gazda evenimentului (care are deja 71 de ani) – impresia mea a fost că vârsta începe să-l atingă, deşi se poate să fi fost doar obosit („zăpăcit”, cum a spus el) sau supărat (pentru că nu a reuşit să obţină tot ce şi-a propus privind organizarea acestui eveniment). 

Deşi Digi24 a înregistrat o parte a evenimentului, iar materiale video am găsit pe channel-ul Humanitas:




2) Continui cu „marele protest” de duminica trecută (15 septembrie): cred că au fost 20.000 de oameni. Să-i cunosc, n-am prea putut, fiind atât de mulţi, mulţumindu-mă să remarc decât diversitatea lor. Pe lângă „oamenii de bine” (majoritatea studenţi), au participat şi (citez dintr-un comentariu): „seriosii de la Noua Dreapta (cu cativa popi pe langa) […] comunistii de cluburi cu Che Ghevara pe piept, comunisti cu Internationala la portavoce (la astia nu am rezistat, cand am auzit Internationala, am inceput sa urlu la ei, si au pus “Desteapta-te romane”)”. Personal, am văzut şi purtătorii unui steag pirateresc (oare „ce hram or purta”?).

Semnificativă a fost prezenţa lui Eugen David, localnic din Roşia, considerat liderul „luptei pentru Roşia Montană” (prin asociaţia Alburnus Maior). Dintre politicieni, a fost zărit destul de timid Toader Paleologu, printr-un colţ de stradă, şi Mihai Neamţu, umilit de câţiva cetăţeni, la îndemnul unuia cu o portavoce:

3) Aş fi vrut să las la urmă începerea şcolii (16 septembrie), nefiind un eveniment pe care să vreau a-l împărtăşi. Deşi, acum doi ani, am făcut apologia învăţăturii, disting „învăţătura” de sistemul de învăţământ, pe care îl consider ineficient, acaparator şi excesiv. Totuşi, poate în mod paradoxal, consider că un asemenea sistem este cu atât mai nociv cu cât este neserios, superficial şi permisiv (de aceea am ales un „liceu de vârf”, Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr”).

Am intrat în clasa a XI-a. 

4) Fără a exagera sentimentul regalist – deşi recunosc că sunt monarhist -, menţionez că miercuri (18 septembrie) a fost un eveniment special: Regina Ana a României a împlinit 90 de ani! Cu acest prilej s-a lansat albumul „Ana – Portretul Reginei” (realizat de Principele Radu al României), la Biblioteca Central Universitară „Carol I”. Au participat Alteţele Lor, Principele Radu şi Principesa Margareta, serbând ziua Reginei în România, în timp ce Majestăţile Lor, Regele Mihai şi Regina Ana, au sărbătorit aniversarea Reginei în mod privat, în Elveţia, alături de Principele Nicolae.

Cunoscând sentimentele tale privindu-l pe Principele Radu, redau un singur moment, sugestiv pentru ce mi-ai spus tu mai demult: prima a vorbit Principesa Margareta; apoi, l-a întrebat pe Principe: „Vrei să spui şi tu ceva?”. Principele şi-a întins repede mâna să ia microfonul, dar Principesa i l-a îndepărtat cu aceeaşi viteză, a zis o glumă pe care n-am înţeles-o, apoi i l-a dat. Principele a vorbit mai mult, dar a lăsat-o pe Principesă să încheie, cu un final scurt şi frumos.

N-am găsit o întregistrare, deşi sala a fost plină de televiziuni şi camere de filmat.   

lansare de ziua Reginei

6 comentarii

Din categoria Jurnal

6 răspunsuri la „La masă cu prietenii

  1. Dragă Tudor, îţi mulţumesc pentru invitaţie şi bucatele alese pe care le-ai pus pe masă.
    Ai găsit cu mult talent exact ceea ce trebuia, pentru ca acela sau aceea care va poposi la tine să-şi facă o idee despre starea de azi a Bucureştiului: începînd, atît de frumos, din lumea cărţilor, dintr-o librărie minunată, cu un editor de mare clasă, domnul Gabriel Liiceanu şi unul din cei mai îndrăgiţi români ai ultimilor ani, domnul Neagu Djuvara; ai trecut, apoi, în stradă, acolo unde lumile se amestecă, trecînd de la sublim, la grotesc; ai dat o raită pe la şcoală, unde ai descoperit o haină prea mică pentru tine, prea boţită sau prea uzată, confecţionată repede şi la comandă; pentru a te opri, aşa cum era şi fireac, într-o lume pătrunsă de miracolul istoriei, alături de Casa Regală a României, cea adevărată, nu batjocura ţigănească, care-şi sărbătorea Regina.
    Şi, ca orice creştin care se ridică de la masă, mulţumesc şi eu Domnului pentru privilegiul de a fi fost invitat la cel mai tînăr şi mai talentat bucătar de cuvinte alese, Tudor Vişan Miu.

  2. Pingback: Jurnalul mizantropului (4) O masă la Tudor Vişan Miu | Jurnal

  3. aproape 100 s-au mai mult
    s-au – sau
    mulţumiându-mă

  4. Mulţumesc pentru atenţionări.
    Am corectat.

  5. Dragă Răsvan,
    E frumoasă legătura pe care ai găsit-o între evenimentele relatate de mine.
    Ziua am ales-o cu un anume tâlc: Joi e Cina cea de Taină. Apoi, e un motiv personal: din mai multe motive şi de mai mult timp, îmi place ziua de Joi – pe lângă faptul că am scris săptămânal la tine în această zi; de exemplu, joia avem, de vreo 5 ani, cea mai “lejeră” zi de şcoală, cu câteva dintre materiile mele preferate (precum Istoria); apoi, joia sunt de obicei cele mai interesante evenimente de la Humanitas (inclusiv “Înapoi la argument” – care am văzut în program că reîncepe deabia la 31 octombrie).
    Aş mai căuta şi alte semnificaţii, dar e cam târziu şi inspiraţia mi-e în lipsă.

    Mai vorbim mâine.
    Cu drag!

    P.S.: Aş fi mers din librărie chiar în stradă, în acea joi, doar că a urmat o ploaie puternică şi n-am mai putut zăbovi. Apoi, după Ziua Reginei am trecut şi prin Piaţa Universităţii, dar nu erau mai mult de 20-40 de oameni, semn că protestele şi-au cam pierdut din suflu – cel puţin privind continuitatea; protestul de duminica asta poate va păstra cel puţin dimensiunile celui precedent.

  6. Pingback: Recapitulare (22) O lună de proteste | tudorvisanmiu

Lasă un comentariu