Gânduri despre reprezentarea elevilor din România

Lui Silvian Emanuel Man, preşedinte al Ligii Studenţilor Universitaţii „A.I.Cuza” din Iaşi, demn şi curajos reprezentant al studenţilor din vechea capitală a Moldovei.

La 13 noiembrie 2013 (miercuri), acum un an, fusese anunţată o „grevă japoneză” a elevilor. În fond, nimic agresiv: simpla purtare a unor banderole albe… Scopul urmărit era unul important: atragerea atenţiei asupra unei grave probleme, subfinanţarea educaţiei.

În Legea Educaţiei Naţionale (nr. 1 / 5 ianuarie 2011), scrie

„Art.8. Pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocã anual din bugetul de stat şi din bugetele autoritãţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv.”

În 2014, educaţiei i s-au alocat în buget 22 de miliarde de lei. În 2013, PIB-ul estimat a fost de 631 miliarde lei preţuri curente, conform datelor Institutului Naţioanl de Statistică. Deci, 3,4% din PIB. Întrucât dl. prim-ministru a pretins chiar la acel moment o creştere a PIB-ului, bugetul alocat educaţiei este departe de cerinţele legii… Nu cred că exagerez în a afirma că a nu respecta o lege înseamnă, după o logică simplă, a te afla în ilegalitate.

Când a convocat „greza japoneză” din 13 noiembrie 2014, Consiliul Național al Elevilor (CNE) a cerut lucruri de mare interes pentru elevi: dotarea materială coresponzătoare a şcolilor, manuale gratuite pentru clasele a XI-a şi a XII-a, creşterea alocaţiilor (în acord cu creşterea generală a cheltuielilor şcolare) etc.

Aleasă în februarie 2013 la Galaţi, preşedinta CNE era Iulia Flavia Miron, elevă din Cluj-Napoca, pe care, personal, o apreciez drept o tânără energică şi curajoasă, care nu se jenează să sancţioneze o declaraţie chiar a unui prim-ministru, ce presupune că elevii nu ar şti ce înseamnă… PIB-ul.

Conform jurnalistului Alin Cristea, Robert Marginean, prim-vicepreşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Alba, a trimis un SMS privitor la protest d-lui. prim-ministru Victor Ponta faţă de această situaţie. Răspunsul primit a fost pe măsura indolenţei autorului său: “Sunt de acord cu revendicarea! Dar tb sa stiti ca banii nu pot fi alocati decat daca taiem salariile profesorilor si personalului medical, sau pensiile. Care e propunerea dvs?”…. Un prim-ministru care întreabă un elev cum să guverneze ţara: iată curata încredere în tineri 🙂

În aproape toată ţara a fost o reacţie pe măsură…. cu o excepţie foarte importantă: în Bucureşti.

Vicepreşedintele Consiliului Municipal al Elevilor Bucureşti (CMEB), Cleopatra Nestor, a declarat atunci că elevii bucureşteni nu vor face grevă japoneză şi nici nu se vor solidariza cu acţiunile de protest ale studenţilor”, care se desfăşurau la acel moment. „Nu suntem de acord cu nicio formă de grevă. Avem alte priorităţi. Suntem elevi. Nu ne asumăm decizia Consiliul Naţional al Elevilor„.

Afirmaţia venea în contextul în care chiar ministrul educaţiei, dl. Remus Pricopie, declarase că nu are nicio problemă privind greva japoneză anunţată pentru miercuri de Consiliul Naţional al Elevilor, precizând că respectă „dreptul (elevilor) de a se exprima liber” .

O motivaţie a acestui atitudini nu ştiu să fi apărut. În principiu, pare de bun simţ că prioritatea elevilor este aceea de a învăţa. Însă, în opinia mea, spiritul civic, care include şi curajul de a-ţi susţine drepturile, este o formă de educaţie foarte importantă, şi ar trebui să fie şi ea o prioritate a elevilor. Bineînţeles, şcoala nu ar trebui să fie ruptă de societate, o „carantină de cultură”, ci să fie cât se poate de prezentă în ea.

_____

Noua conducere a Consiliului Naţional al Elevilor a fost aleasă în februarie 2014, la Braşov. Preşedinte a fost ales Eduard Mititelu din Botoşani.

Nu demult, reprezentanţii elevilor a 11 Consilii Judeţene ale Elevilor (Arad, Argeş, Bacău, Bistriţa-Năsăud, Caraş Severin, Cluj, Hunedoara, Iaşi, Ilfov, Satu Mare, Timiş) au decis constituirea unei federații independente de Consiliul Național al Elevilor (CNE), Federaţia Elevilor, sub motivul că „CNE este influențată politic și că în ultima perioadă au existat mai multe inițiative ale ministerului față de care CNE ar fi trebuit să ia poziție publică și nu a făcut-o”. În replică, Eduard Mititelu a răspuns că „rolul lor e să colaboreze cu ministerul și inspectoratele județene, nu să facă scandal”.Faţă de ce se consideră că nu s-a luat nicio reacţie? [*]Citez din articol:

  • Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar, anume privind interzicerea dreptului elevului de a protesta.
  • eliminarea dreptului de vot a elevului în Consiliul de Administrație, contrar strategiei CNE adoptate în cadrul Adunării Generale de la Galați, 2013.
  • nerezolvarea problemei manualelor destinate claselor I și a II-a, măsură care va avea implicații grave asupra actului educativ pentru tinerii elevi.
  • protocolul de colaborare între Biserica Ortodoxă Română și MEN, parteneriat realizat fără vreo consultare prealabilă cu C.N.E., for consultativ reglementat de lege.
  • problema diplomelor de bacalaureat.
Consiliul Naţional al Elevilor este o structură înfiinţată prin Ordin de Ministru, aceasta fiind considerată o structură consultativă şi parteneră a Ministerului Educaţiei Naţionale.
Insistenţa actualilor reprezentanţi ai CNE este că „preferă o relaţie de colaborare cu ministerul, bazată pe negociere şi nu pe scandaluri publice”. Tudor Găitan, secretar pentru relaţii publice, a recunoscut că „CNE nu este neapărat o structură independentă de minister, mai ales din punct de vedere financiar, însă nu crede că modelul federativ propus de colegii lui ar fi unul potrivit, întrucât astfel de structuri ar fi mai predispuse să facă scandal în loc să colaboreze cu Ministerul şi Inspectoratele Judeţene.
Mă întreb…
Câţi elevi ştiu de existenţa Consiliului Naţional al Elevilor?
Câţi elevi au aflat de existenţa unei Federaţii a Elevilor, independente de minister?
Ideea de a transforma elevii într-o forţă politică poate părea că ar afecta parcursul lor educaţional.
Eu cred, însă, că unui tânăr de 18 ani căruia îi ceri să-şi exprime dreptul de vot în alegerea reprezentanţilor ţării ar trebui să-i dai, de la o vârstă chiar mai tânără, posibilitatea de a se exprima faţă de preocuparea lui principală: educaţia.
Ar trebui să luăm exemplu de la studenţi…
silvian
………
„Roxana Voica (preşedinte CJE Argeş, una dintre organizațiile județene ale elevilor care au decis constituirea Federației) a declarat pentru România Curată că lipsa de reacţie a CNE este generată de lipsa de independenţă a acestei structuri vis-à-vis de Ministerul Educaţiei Naţionale. Potrivit elevilor nemulţumiţi, reprezentanţi ai MEN au fost prezenţi în cadrul Adunării Generale a CNE desfăşurate la Sinaia, aceştia influenţând deciziile membrilor Adunării Generale în privinţa adoptării Regulamentului de Ordine şi Funcţionare a acestei structuri. Problemele de independenţă ale CNE şi-ar putea găsi cauza şi în sursa finanţărilor activităţilor acestei structuri, banii pentru organizarea Adunărilor Generale fiind proveniţi din parteneriate cu MEN. […]
Conducerea CNE a decis să ignore statutul Adunării Generale de for decizional suprem și a înaintat ministrului un statut al elevilor care nu a fost supus aprobării acesteia. Considerăm inoportună lipsa de poziție a CNE privind încadrarea statutului elevului în ROFUIP, și nu ca act de sine stătător.  CNE prin conducerea sa a ratat aderarea la OBESSU, for consultativ european al elevilor, până în momentul de față. CNE a permis influențe externe  din mediul politic de la guvernare în interiorul structurii, influență relevată până și în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Consiliului Național al Elevilor, forul decizional suprem și astfel a încălcat unul dintre principiile fundamentale pe care se bazează structura, anume caracterul independent, echidistant față de orice organizație cu caracter politic.
Consiliul Național al Elevilor a încălcat acte normative, precum Legea 24/2000, a dispus înaintarea către ministru a unui proiect de revizuire neconstituțional a Regulamentului de Organizare și Funcționare a C.N.E., având în vedere încălcarea principiului subsidiarității, […] limitarea autonomiei Consiliilor Judetene ale Elevilor.
Ministerul Educației Naționale, prin ministrul Educației Naționale, a decis să ignore scrisoarea adresată de către Consiliul Județean al Elevilor Arad și Consiliul Județean al Elevilor Cluj și astfel s-a arătat dezinteresat de opiniile reprezentanților elevilor la nivelul a două județe din România.
Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Universale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s