„Românii şi Coroana. Mărturii despre Monarhie.” (2) Carol al II-lea şi Cuore

RADION CHIABURU (n. 1920)

Am plecat de la şcoala primară din satul Peceştea, din Basarabia, la Chişinău, la Liceul «Alexandru Donici», pentru studii superioare. După câteva săptămâni de la începerea şcolii, a venit domnul profesor Nicolae Saxu, care a fost profesor al Măriei Sale Marele Voievod Mihai la şcoala primară, şi a stat de vorbă cu câţiva elevi din clasa noastră. Am primit o invitaţie din partea directorului de la liceu, ca să merg la Bucureşti să fac clasa cu Marele Voievod Mihai.

La Bucureşti, regele Carol al II-lea supraveghea îndeaproape activităţile profesorilor, programa de învăţământ şi treburile generale ale şcolii. Marţi, 2-3 dintre colegi mergeau să ia prânzul cu regele, prin rotaţie.

Carol al II-lea stătea de vorbă cu noi şi ne ştia bine. La o discuţie la masă legată de ce citim, mă întreabă Regele ce citesc, şi dacă am citit «Cuore» (Edmondo de Amicis). I-am răspuns că nu, pentru că eu citeam ce citea gazda mea, madam Petrovici, cărţi destul de uşoare”.

După această întâmplare, într-o pauză, m-aud strigat dinspre Casa Nouă de Carol al II-lea: «Chiabi!», şi-mi face semn să vin. Carol al II-lea a ţinut minte că n-am citit «Cuore», a dat prin cineva să cumpere această carte, şi a aşteptat să mă vadă într-o zi când sunt în pauză, ca să coboare şi să-mi dea cartea…

Foto4 Bâza

Scrie un comentariu

Din categoria Universale

Lasă un răspuns

