Puzzle

Text scris de Crina Stanciu Alexandra, elevă în clasa a XII-a a Colegiului Naţional “Gheorghe Lazăr”.

„Ador să rezolv puzzle-uri. Fiecare persoană este reprezentată de unul, toţi avem piese care ne fac unici, deosebiţi, dar toţi mai avem câte o piesă asemănătoare, de aceeaşi formă sau culoare sau măcar pe acolo. Aşa văd eu sistemul de învăţământ. O piesă mică, de obicei de culoare neagră sau gri care are rolul de a ne…regla. Acest minunat sistem ne învaţăsă respectăm un program, să ne trezim de dimineaţă (de mult prea dimineaţă), să cunoaştem oameni pe care nu amfi vrut săîi cunoaştem niciodată, săîncercăm să ne integrăm, să fim înţelegători şi să empatizăm. Şcoala este o mini-societate, un stagiu preliminar al societăţii în care vom ajunge. Un fel de internship la o companie care se numeşte VIAŢĂ şi care nu întodeauna merge cum trebuie, care te plăteşte şi prost pe deasupra.

În şcoală găseşti mici copii ale diferiţilor oameni pe care îi vei întâlni:vei găsi oameni care te vor iubi, oameni care te vor urî şi ei bine, oameni pentru care nu exişti. Eu mi-am găsit chiar şi nişte copii ale părinţilor mei, de care in mod normal m-am ataşat inevitabil pentru simţeam că îi cunosc deja. Am incercat să fac din şcoală o a doua casă, de aceea mi-am ales ultima bancă. Aşa că uitaţi-mă pe mine, elev in clasa a 12-a, care recunoaşte că doarme în timpul orelor de religie, care se descalţă şi stă cu picioarele pe scaun pentru că este inconfortabil să stai mereu în aceeaşi poziţie (am noroc cu profesorii înţelegători, îndeosebi profesoara de economie care a incercat să mă scoata la tablă anul acesta, iar eu am întrebat-o “Aşteptaţi! Să mă încalţ?”, iar ea chiar m-a aşteptat) şi care vorbeşte cu profesorii fără niciun pic de ruşine, respectându-i în acelaşi timp. Nu vă imaginaţi că toţi colegii mei fac aşa, eu sunt doar mai norocoasă pentru că am ales să nu respect anumite reguli date tot de …şcoală. Şcoala ne spune să fim atenţi la ore, ne spune să stăm frumos în bancă şi să vorbim doar dacă suntem întrebaţi. Acestea sunt acele reguli “nescrise” pe care eu le mai omit pentru binele meu şi mai ales pentru confortul psihlologic, dar pe multe celelalte le respect: sunt punctuală, îmi fac temele(pe majoritatea), învăţ la fiecare materie (în funcţie de necesitate), vorbesc civilizat (uneori prefer să nu zic nimic decât să zic ceva jignitor), îmi respect colegii(pe cei care merită, pe ceilalţi îi ignor) .

Există însă o linie subţire între necesitatea de a nu respecta unele reguli şi inconştienţa de a nu respecta unele reguli. Aşa că mulţi dintre noi ştim povestea cu întârziatul la prima ora sau 4-ul primit pentru tema nefăcută…astea sunt inconştienţă. Şcoala este restrictivă in anumite privinţe, iar tu trebuie doar să vezi care sunt acele situaţii în care chiar trebuie să respecţi regulile. Trebuie să fii atent, vigilent, să îţi citeşti profesorii, să le joci jocul pentru că şi ei sunt dornici de joacă şi să înveţi din când în când pentru că la un moment dat o simplă informaţie te va ajuta nespus de mult.

Cam aşa este şcoala şi, dincolo de ea, de cele 6 ore uneori interminabile vei mai primi şi alte lecţii, fiecare urmând să fie o altă piesă de a ta, jocul terminându-se odată cu tine. În final vei deveni un joc, o poveste şi depinde numai de tine dacă vrei să fii una trivială sau una interesantă pe care toată lumea să o citească. Depinde numai de tine câte piese reuseşti să incorporezi, câte lucruri reuseşti să înveţi, pentru că acest verb “a învăţa” nu reprezintă o obligaţie, o datorie, reprezintă modul în care tu îţi faci jocul, te reprezintă pe tine.”

Scrie un comentariu

Din categoria Domnişoara Luni

Lasă un răspuns

