Iuliu Maniu despre Duiliu Zamfirescu şi cedarea Maramureşului de nord

„Fiind la noi obiceiul să se lucreze după inspiraţii momentane şi bizuindu-se fiecare pe geniul pe care i l-a lăsat Dumnezeu, s-a făcut şi în această parte a ţării noastre o profundă greşeală.

Când a venit la guvern generalul Averescu (13 martie 1920 – 16 dec. 1921, n.m.), acesta a avut la Ministerul de Externe pe marele poet al nostru, decedatul Duiliu Zamfirescu. De aceea, prima guvernare a fost nenorocită, mai ales că a mai fost un poet în acel guvern (Octavian Goga, n.m.), ceea ce a făcut să urmeze o serie de încurcături extraordinare.

Într-o dmineaţă, la mine acasă, m-am trezit cu ministrul de Externe, Zamfirescu, spunându-mi că a devenit să măîncunoştiinţeze de un fapt foarte îmbucurător. Am răspuns atunci: «Îmi pare bine».

Fostul ministru de Externe mi-a spus: «Puterile aliate au hotărât ca noi să evacuăm Ardealul până la o linie oarecare”, iar Consiliul Dirigent l-a desemnat pe el ca să evacueze Ardealul până la linia stabilită în 1916, prin tratatul încheiat de Ionel Brătianu cu Aliaţii, adică de la Tisa, din sus, până aproape de un punct oarecare, pe care Aliaţii l-au stabilit şi care dăduse României o parte foarte importantă din fosta Ungariei.

Noi, când am terminat expediţia către Budapest, am fost obligaţi să venim până la o linie oarecare, care semăna cu linia stabilită prin Tratatul de la Trianon, dar noi ţineam în posesie linia de la 1916.

Şi a venit Zamfirescu să-mi spună că el într-adevăr a satisfăcut porunca Aliaţilor şi, ca să vadă mai repede evacuarea făcută, a şi început-o de la Nord.

S-a făcut aceasta fără să cunoască lucrurile, fiindcă însemna să se evacueze o parte a teritoriului Româneii în favoarea Cehoslovaciei, după o linie absurdă, fără să se studieze chestiune, cu Cehoslovacia împreună, şi pe cale amiabilă, să se stabilească o frontieră posibilă.

Am întrebat: «Cum s-a făcut lucrul acesta? Nu vedeţi ce este aici?”. Mi s-a răspuns atunci: «Noi suntem obligaţi să evacuăm în favoarea Ungariei o regiune, până la linia stabilită de noi, în raport cu alte state”.

Am răspuns: „Acum avem de-a face cu Ungaria, iar mâine vom avea de-a face cu Cehoslovacia. Şi dacă d-ta ai evacuat până acolo, ai împărţit Maramureşul în două părţi. Masivele de păşuni şi de pădure ale locuitorilor din partea de Est a Maremureşului, împreună cu 17 comune româneşti din partea aceea, au trecut la Cehoslovacia”. Iar Ministrul de Externe îmi raporta lucrul acesta, că ce ispravă mare a făcut.

Trebuie foarte bine să ne înţelegem cu Cehoslovacia, cu care eram în raporturi foarte bune. Ne puteam înţelege atunci şi cu Comisia ambasadorilor şi, prin urmare, această evacuare nu s-ar fi făcut aşa, cum am pus-o noi în aplicare: într-o bună dimineaţă am oferit un teritoriu foarte important şi am nenorocit o regiune întreagă românească. […]”

Iuliu Maniu,

şedinţa din 16 septembrie 1944 a guvernului Sănătescu

apud “Stenogramele Şedinţelor Consiliului de Miniştri. Guvernarea Constantin Sănătescu” (ed: Marcel-Dumitru Ciucă, Ed. Saeculum, 2011), VOL. I, pp.117-118

__________

Mai multe detalii:

„Dezideratele sustinute de maramureseni la Alba Iulia nu au fost urmate de catre diplomatii români prezenti la Conferinta de Pace de la Paris. Astfel, Ion I. C. Bratianu si Nicolae Misu, expunând la 31 ianuarie — 1 februarie 1919 revendicarile teritoriale ale României, pastreaza, în ceea ce priveste hotarul de miazanoapte, frontiera trasata în 1916. Aceasta situatie a încurajat Cehoslovacia sa solicite la 13 februarie 1919 încorporarea „tarii locuite de rutenii din Ungaria”, desi Cehoslovacia, din perspectiva istorica, nu avea nici un drept asupra acestor teritorii, mai ales în ceea ce priveste Maramuresul istoric. Cererea Cehoslovaciei a fost acceptata la lucrarile Conferintei de Pace si s-a materializat prin trasarea unei linii de frontiera care atribuia statului cehoslovac teritoriul rutenilor din zona subcarpatica. […] Prin semnarea Tratatului de la Trianon (4 iunie 1920) se reconfirma pe plan international apartenenta Maramuresului de la nord de Tisa la Cehoslovacia.” (Cristina Tineghe, Ana-Felicia Diaconu, VISTERIA.RO)

Scrie un comentariu

Din categoria Istorie si Civilizatie

Lasă un răspuns

