(să ne întoarcem) Înapoi la Argument (10)

UPDATE! În seara evenimentului, la ora 22:00, înregistrarea live avea 20.000 de vizionări. Vineri, la ora 13:00, se adunaseră 126.000 de vizionări.

patapievici-benga1

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

Astăzi, 27 martie 2014, a avut loc al şaselea eveniment din a doua serie a dialogurilor „Înapoi la argument” la Librăria Humanitas Cişmigiu. Invitatul a fost Părintele Daniel Benga, iar subiectul – „Lungul drum al gândirii spre înţelegerea credinţei” – despre cum grecii au înţeles conţinutul noii credinţe, creştininismul, în perioada conciliilor ecumenice. Discuţia s-a derulat în jurul cărţii Părintelui Daniel, „Cred, mărturisesc şi aştept viaţa veşnică. O istorie teologică a Simbolului Niceo-Constantinopolitan” (Ed. Basilica, Bucureşti, 2013).

Înregistrarea evenimentului poate fi văzută aici.

Imagini de la eveniment – via Facebook.

daniel benga

Ideea argumentului s-a întrezărit în timpul conferinţei recent ţinute de H-.R. Patapievici, ”Dumnezeu și experiența modernității” (13 martie 2014), la Cluj-Napoca: 

“Cum poate fi înţeles în mod raţional evenimentul capital exprimat prin realitatea «Dumnezeu s-a făcut om, fiind o unică persoană, având o natură divină, având o natură umană, care sunt unite, dar nu sunt amestecate, şi care sunt distincte în ele, dar fără deosebire»? Cum poate mintea să înţeleagă aşa ceva? Ştiţi cum? Inventându-şi o altă minte decât cea dinainte – adică construindu-şi un dispozitiv mental pentru care contrariile (natură umană, natură divină) sunt luate din nivelul de realitate la care ele sunt contradictorii şi ridicate spre un alt nivel de realitate unde ele pot funcţiona într-o persoană în mod necontradictoriu. Asta a fost făcută pentru prima oară în teologie: acei oameni şi-au pus mintea pentru a înţelege un lucru pe care îl credeau într-un mod absolut. Atunci când ceva din tine te pune în situaţia de a gândi imperios ceva ce pare de negândit, atunci eşti într-o situaţie de fertilitate cognitivă.

Asta s-a întâmplat cu mintea greacă (era încă o minte greacă) în momentul în care a vrut să înţeleagă cum Dumnezeu s-a făcut om. Rezultatul acestor înţelegeri este munca celor 7 concilii ecumenice care a condus la formularea simbolului credinţei. Atunci şi acolo, spune Constantin Noica, s-a născut Europa – mintea creştină, complet diferită de mintea altor civilizaţii, pentru că a incorporat dispozitive mentale / capacităţi de gândire care ţin de sistemul de operare inventat atunci, care de atunci este cu noi […]. Dogma hristologică explică posibilitatea conştiinţei istorice.”

patapievici-benga2

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

  • Evenimentul a avut loc la două zile după Bunavestire (25 martie), la împlinirea a 96 de ani de la unirea Basarabiei cu România (27 martie 1918). Sala era plină.

  • Creştinismul este prima religie care are un simbol al credinţei ca gen literar: iudaicii au Shema Israel – „Ascultă,Israele! Domnul, Dumnezeul nostru, este singurul Domn” (Deuteronom 6:4); musulmanii au Shahādah: „Nu există alt dumnezeu în afară de Allah, iar Mahommed este profetul lui” (primul stâlp al credinţei islamice).

  • Simbolul credinţei, formulat în timpul primelor două concilii ecumenice: 325 (Niceea) şi 381 (Constantinopol), este „sinteza unei istorii a iubirii” (Pr. Benga): precum afirmă Crezul, Hristos a venit „pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire”. „Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică” (Evanghelia după Ioan 3, 16). „Şi noi am cunoscut şi am crezut dragostea pe care o are Dumnezeu faţă de noi. Dumnezeu este dragoste […] Noi Îl iubim, pentru că El ne-a iubit întâi” (Prima Epistolă a lui Ioan, 4:16, 19).

parintele benga

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

  • Despre traducerile Crezului în limba română poate fi citit un articol de specialitate: „Simbolul de credinţă niceo-constantinopolitan. Observaţii critice privind traducerea românească” (Dionisie Pîlvuloiu): „În limba greacă distincţia între credinţa religioasă în divinitate şi credinţa comună (opinia, părerea) era foarte clar conturată. [….] Latina, de asemenea, dispunea de un dublet corespunzător: credere/fides pentru credinţa religioasă şi puto/opinio, sententia pentru părerea comună. Din nefericire, limba română nu dispune de asemenea termeni specializaţi, verbul a crede şi derivatul său credinţă acoperind ambele arii semantice menţionate. Se poate spune: cred în Iisus Hristos, dar şi cred că a început ploaia. De aici, probabil şi caracterul arbitrar şi subiectiv atribuit credinţei religioase, în
    vreme ce, în realitate, pentru cel credincios credinţa este un dat obiectiv, o experienţă reală şi concretă, o trăire vie a acelui mysterium tremendum. Definiţia Sf. Apostol Pavel din Evr. 11, 1 este foarte concludentă în acest sens: credinţa este ipostasul/fiinţa lucrurilor pe care le nădăjduim, argumentul/dovada celor care nu se văd.
  • Spre încheiere, Părintele Benga a citit prima traducere a Crezului în limba română, a diaconului Coresi, publicat în 1559 în „Întrebare creştinească” la Braşov.
  • La final, s-a servit un „tort de post” şi vin (aici n-am mai stat, deci nu pot să vă spun ce gust avea prăjitura…. 🙂 ).
pr.benga

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

___________________________________

Evenimente viitoare:

(11) 11 aprilie 2014: invitat: Jean Sévillia – „Spaţiul public între corectitudinea morală şi corectitudinea politică” / „Despre convertirea spațiului public al democrațiilor consolidate la corectitudine politică” (* excepţie: evenimentul va avea loc într-o vineri, adaptată la venirea invitatului în Bucureşti, care joi, 10 aprilie 2014, va fi prezent la Bucureşti ca invitat al conferinţei „Şcoala de rugăciune” la Biserica „Sf. Vasile cel Mare”; în schimb, în ziua obişnuită a argumentului va avea loc lansarea cărţii lui Lucian Boia, „Primul Război Mondial. Controverse, paradoxuri şi reinterpretări”)

SERIA II

(9) 27 februarie 2014: invitat: Paul Cornea – „Comunismul: Utopia care a dat greş” (despre deziluzia aderării la comunism)

(8) 30 ianuarie 2014: invitat: Cătălin Cioabă – „Corespondența lui Wittgenstein și omul din spatele «Tractatus-ului»” (despre filosoful Ludwig Wittgenstein)

(7) 19 decembrie 2013: invitat: Andrei Cornea – „Despre nimic şi nefiinţă în filozofia greacă” (* excepţie: evenimentul a avut loc în penultima joi a lunii, datorită faptului că ultima joi era 26 decembrie, a doua zi de Crăciun)

(6) 28 noiembrie 2013: invitat: Gabriel Liiceanu – „Viaţa cotidiană a Securităţii din punctul de vedere al victimei” (despre sistemul represiv comunist: „Securitatea”)

(5) 31 octombrie 2013: invitat: Vladimir Tismăneanu – „Diavolul în istorie” (despre totalitarisme: comunism şi fascism) 

SERIA I 

(4) 30 mai 2013: invitat: Lucian Croitoru – „În apărarea pieţelor” (apologie pentru sistemul capitalist şi liberalism)

(3) 25 aprilie 2013: invitat: Mircea Dumitru – „Argumentul ontologic a lui Kurt Gödel în favoarea existenţei lui Dumnezeu”

(2) 28 martie 2013: invitat: Gabriel Liiceanu – „Despre naivităţile noastre” (intelectualii şi viaţa politică după 1989)

(1) 28 februarie 2013: invitat: Andrei Pleşu – „Parabolele lui Iisus” (despre mesajul hristic conţinut în parabolele evanghelice)

Anunțuri

11 comentarii

Din categoria Înapoi la Argument

11 răspunsuri la „(să ne întoarcem) Înapoi la Argument (10)

  1. Pingback: Înapoi la Argument – 10 editii / video | Claudiu Nitisor Blog

  2. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (11) | tudorvisanmiu

  3. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (12) | tudorvisanmiu

  4. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (13) | tudorvisanmiu

  5. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (14) | tudorvisanmiu

  6. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (15) | tudorvisanmiu

  7. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (18) | tudorvisanmiu

  8. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (19) | tudorvisanmiu

  9. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (20) | tudorvisanmiu

  10. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (21) | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s