(să ne întoarcem) Înapoi la Argument (9)

UPDATE! La ora 22:00 în seara evenimentului, înregistrarea are 30.000 de vizionări. Ziua următoare, la ora 16:00, înregistrarea atinsese 170.000 de vizionări.

patapievici paul cornea

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

Motto: Într-un angajament existenţial, raţiunea este cel mai adesea subordonată unor impulsuri afective şi morale de adâncime. Altfel spus, credinţa bate argumentarea.” – prof. Paul Cornea, „Ce a fost – cum a fost….”, p.44

Astăzi, 27 februarie 2014, a avut loc al cincilea eveniment din a doua serie a dialogurilor „Înapoi la argument” la Librăria Humanitas Cişmigiu. Invitatul a fost Paul Cornea, iar subiectul – Comunismul: Utopia care a dat greş, în legăturile cu memoriile domniei sale, „Ce a fost – cum a fost. Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache” (Polirom, 2013), la a cărui lansare în 23 noeimbrie 2013 la târgul Gaudeamus domnul H-R. Patapievici a fost unul dintre invitaţi (alături de Livius Ciocârlie şi Eugen Negrici, discuţie moderată de Adrian Şerban). 

Înregistrarea evenimentului poate fi văzută aici.

Imagini de la eveniment – via Facebook.

ptc

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

  • Istoria este ca un sorb (vârtej de apă cu un ochi adânc la mijloc) în care sunt prinşi oamenii; sorbului ascendent al istoriei i se poate opune un sorb descendent al oamenilor. În cazul „sorbului dictatorial”, „sorbul rezistenţei” este în mod invariabil legat de caracter. În aceste condiţii, a nu face răul chiar cu riscul de a pierde binele personal este o dovadă de moralitate. Un exemplu „de sus” este Mihail Sergheevici Gorbaciov, despre care pot apărea opinii diferite, dar care totuşi este primul lider al Uniunii Sovietice care atunci când a putut să ucidă nu a făcut-o.
  • Domnul H-.R. Patapievici consideră „Ce a fost – cum a fost…” drept un fel de luptă cu îngerul, sens în care trimite la „Lupta cu cel necunoscut” (Geneza, 32: 23-31):

„În noaptea aceea, Iacob s-a sculat şi le-a luat pe cele două femei ale sale şi pe cele două slujnice şi pe cei unsprezece copii ai săi şi a trecut Iabocul prin vad. I-a luat şi i-a pus să treacă râul pe ei împreună cu tot ce avea. Iacob a rămas singur şi cineva s-a luptat cu el până în revărsatul zorilor. Când acela a văzut că nu-l biruieşte, l-a atins la încheietura coapsei şi i-a vătămat lui Iacob încheietura coapsei pe când se lupta cu el. Apoi a zis: «Lasă-mă să plec, căci s-au ridicat zorile!». Dar Iacob a spus: «Nu te voi lăsa să pleci până ce nu mă vei binecuvânta». Acela i-a zis: «Care ţi-e numele». El a răspuns: «Iacob». Şi i-a zis: «Nu te vei mai numi Iacob, ci Israel, căci ai ţinut piept lui Dumnezeu şi oamenilor şi ai biruit». Atunci Iacob l-a întrebat: «Dezvăluie-mi, te rog, numele tău!». Iar acela a zis: «De ce întrebi de numele meu?». Şi l-a binecuvântat acolo. De aceea Iacob a numit locul acela Peniel („faţa lui Dumnezeu”), căci zicea el: «L-am văzut pe Dumnezeu faţă în faţă şi am rămas viu».” – cu nota de subsol: „Israel”: numele este pus aici în legătură cu rădăcina ebraică SRH, „a se lupta”, „a fi tare” [1].

patapievici-pc

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

  • Domnul Patapievici mai apreciază că „Ce a fost – cum a fost…” este un capitol post-facto şi o contribuţie românească adusă cărţii „The God That Failed” (1949), editată de Richard Crossman, care reuneşte eseurile unor foşti comunişti: „iniţiaţii”: Arthur Koestler (membru al Partidului Comunist German), Ignazio Silone (membru al Partidului Comunist Italian), Richard Wright (membru al Partidului Comunist American); „adoratorii de pe margine”: Louis Fischer (jurnalist), André Gide (scriitor), Stephen Spender (poet). Despre fiecare dintre ei, domnul profesor Paul Cornea povesteşte în cartea sa la paginile 287-295. 
paul cornea

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

  • Domnul profesor Paul Cornea a povestit, cu această ocazie, şi o întâmplare necuprinsă în carte: după ascensiunea guvernului Goga-Cuza (29 decembrie 1937), subdirectorul şcolii la care studia acesta, Liceul „Mihai Viteazul”, apreciindu-l drept un copil înzestrat, i-a chemat părinţii, evrei, şi le-a făcut următoarea propunere: pentru a nu-i fi pus în pericol destinul, s-a oferit să-l adopte, să-l boteze şi să-i asigure astfel un „statut de român”. Deşi tatăl său a refuzat, pe motiv că „din clubul iudaic nu se iese”, a păstrat amintirea acestui gest de mare omenie de care a dat acel om.
  • Despre statutul „iudeo-gentilic” domnul profesor Cornea a ţinut o comunicare la Ierusalim (în video: de la minutul 30:00). Deşi domnia sa nu prezintă „stropi obiectivi de iudaitate”, iar în afară de părinţii evrei şi solidaritatea cu coreligionarii domniei sale (fără a „face pe maranul” = evreu rămas fidel iudaismului), el aparţine în totalitate culturii române.
  • „Toate produsele importante ale civilizaţiei pe care o numim europeană provin din hibridizare”, subliniază Horia-Roman Patapievici, citând teza istoricului francez Rémi Brague, prezentată în „Europa, calea romană” (Europe, la voie romaine, 1992).
paul profesor

Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

…………………

Notă: [1] Am copiat textul din „Cele mai frumoase povestiri din Biblie”, pp.88-89 (traducere din ebraică, aramaică ş igreacă veche de Monica Broşteanu şi Francisca Băltăceanu, Humanitas, 2013), din care a citit domnul Patapievici.

___________________________________

Evenimente viitoare:

(10) 27 martie 2014: invitat: Părintele Daniel Benga – „Lungul drum al gândirii spre înţelegerea crediţei” (despre cum grecii au înţeles conţinutul noii credinţe, creştininismul, în perioada conciliilor ecumenice)

SERIA II

(8) 30 ianuarie 2014: invitat: Cătălin Cioabă – „Corespondența lui Wittgenstein și omul din spatele «Tractatus-ului»” (despre filosoful Ludwig Wittgenstein)

(7) 19 decembrie 2013: invitat: Andrei Cornea – „Despre nimic şi nefiinţă în filozofia greacă” (* excepţie: evenimentul a avut loc în penultima joi a lunii, datorită faptului că ultima joi era 26 decembrie, a doua zi de Crăciun)

(6) 28 noiembrie 2013: invitat: Gabriel Liiceanu – „Viaţa cotidiană a Securităţii din punctul de vedere al victimei” (despre sistemul represiv comunist: „Securitatea”)

(5) 31 octombrie 2013: invitat: Vladimir Tismăneanu – „Diavolul în istorie” (despre totalitarisme: comunism şi fascism) 

SERIA I 

(4) 30 mai 2013: invitat: Lucian Croitoru – „În apărarea pieţelor” (apologie pro-capitalistă)

(3) 25 aprilie 2013: invitat: Mircea Dumitru – „Argumentul ontologic a lui Kurt Gödel în favoarea existenţei lui Dumnezeu”

(2) 28 martie 2013: invitat: Gabriel Liiceanu – „Despre naivităţile noastre”

(1) 28 februarie 2013: invitat: Andrei Pleşu – „Parabolele lui Iisus”

Anunțuri

15 comentarii

Din categoria Înapoi la Argument

15 răspunsuri la „(să ne întoarcem) Înapoi la Argument (9)

  1. Mulţumesc mult, Tudor, pentru seria aceasta de postări! Dezavantajul de a nu locui în capitală, dar avantajul de a avea prieteni acolo!
    Fii binecuvântat!

  2. Eu am avantajul de a locui la Bucureşti, dar dezavantajul de a nu-mi întâlni prietenii din afară. Ne întâlnim, în schimb, în jurul unor argumente 🙂
    Cu drag!

  3. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (10) | tudorvisanmiu

  4. Pingback: Înapoi la Argument – 10 editii / video | Claudiu Nitisor Blog

  5. Buna ziua,
    Daca tot imi folositi fotografiile pe blog, va rog sa specificati si sursa foto:
    Foto: Radu Sandovici // http://www.vertizontal.ro

    Multumesc!

  6. Vă mulţumesc pentru atenţionare. Voi corecta şi voi fii atent pe viitor!

  7. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (11) | tudorvisanmiu

  8. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (12) | tudorvisanmiu

  9. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (13) | tudorvisanmiu

  10. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (14) | tudorvisanmiu

  11. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (15) | tudorvisanmiu

  12. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (18) | tudorvisanmiu

  13. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (19) | tudorvisanmiu

  14. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (20) | tudorvisanmiu

  15. Pingback: (să ne întoarcem) Înapoi la Argument (21) | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s