În dialog cu Ştefan Paraschiv (8) Etnicul

Motto: “Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăşte, mincinos este! Pentru că cel ce nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a văzut, nu poate să-L iubească.” (I Ioan 4:20)

Dragă Ştefan, 

Aceasta va fi, deocamdată, ultima parte pe care ţi-o adresez.

În răspunsul pe care mi l-ai dat, scriai:

„Găsesc patriotismul o datorie de sânge. Naţionalismul, în schimb, se cultivă, în primul rând, din proprie dorinţă, cu iubire faţă de tot ce aparţine, deci, naţiunii. Exerciţiu de cunoaştere ce ţine o viaţă. Drumul meu, de la patriotism la naţionalism este unul curat, deloc extremist.”  

Atunci, eu am «comentat»: 

„Despre patriotism şi naţionalism am putea purta o discuţie mai lungă. Te cred când spui: „Drumul meu, de la patriotism la naţionalism este unul curat, deloc extremist”.  Ca să elaborăm chestiunea, aş adăuga consideraţia că iubirea de neam şi de ţară trebuie „echilibrată” cu iubirea de lume şi de semeni, şi că, tocmai din iubire, ceea ce este rău trebuie certat (aşa cum părinţii îşi ceartă copii atunci când nu se comportă frumos).” 

Ar mai fi de adăugat că eu nu prea accept consideraţiile etnopsihologice, în general (adică faptul că, de exemplu, fiind român – gândesc sau mă comport …..). 

……..

Să trecem la exemple concrete, de pe blogul tău:

1) Despre ţigani: 

„Ţin să precizez că, în ceea ce mă priveşte, nu am nimic împotriva acestei etnii, dimpotrivă, îi admir pe ţigani pentru talentele lor native, de necontestat. Dar, orice etnie are şi părţile ei neplăcute, iar cea despre care vorbim are, la nivelul indivizilor care o formează, destule hibe. [….] Pentru ei, legile unei ţări sînt greu de respectat, majoritatea ţiganilor preferînd să se supună propriilor cutume. Sînt obraznici, dar şi complexaţi.” (1 februarie 2011)  

Întrebările mele (retorice) sunt: toţi ţiganii au aceleaşi talente native? toţi ţiganii au drept caracteristici acele „părţi neplăcute” ale etniei? pentru toţi ţiganii „legile unei ţări sunt greu de respectat”?

Iar dacă da (pentru ultimele două), asta ţine de faptul că sunt ţigani sau vine dintr-o problemă de educaţie? 

Ceea ce vreau să arăt este că, în chestiuni de comportament, eu cred că primează în primul rând EDUCAŢIA, apoi ETNICUL.

De exemplu: dacă i-am duce pe toţi copii de ţigani la şcoală, crezi că, odată ajunşi maturi, ar mai fi valabile „hibele” pe care le reproşăm lor astăzi?

2) Despre unguri: 

Judecăţile la grămadă nu sunt folositoare nimănui.

De exemplu, în urma unui nefericit moment de la Miercurea Ciuc, ai scris unele lucruri care mi s-au părut oribile:

Duca-se-n tara lor! [….] Las ca va spanzuram noi 10 pentru el ! Nu va puneti cu noi, adevaratii romani, bozgorilor, ca va rupem oasele alea de lut!” (16 martie 2011)

Ai vrea ca toţi maghiarii să plece din România? Ai alege aleatoriu 10 unguri pentru a-i spânzura, într-un act de răzbunare (de parcă toţi ar fi nişte „spânzurători de Avram Iancu”)? Şi crezi că toţi maghiarii au „oase de lut”?

Asta, dragul meu, este o judecată la grămadă 🙂

3) Despre preşedintele Franţei:  

Având drept motto vorbele lui Petre Ţuţea („Europa e formată din trei familii de popoare: familia popoarelor germane, a celor latine şi familia popoarelor slave. Părerea mea e că dominantă e latina şi spiritul european nu e nici slav, nici german, ci latin. Latinitatea e dominanta europeană”), ai scris, în urma alegerilor prezidenţiale din Franţa:

„Felicitări, Franţa ! Felicitări, François Hollande ! Ca francofil, pot spune că a scăpat o mare civilizaţie de un non-francez ( evreu ungur ) periculos pentru întreaga Europă ! Republica Franceză a mers bine doar condusă de socialişti, deşi Cioran denumea secolul al XVIII-lea ” secolul francez, culmea civilizaţiei franceze ” ( deci îi şedea mai bine cu monarhie ) . Planeta mai are de scăpat de câteva pericole ca Obama, Merkel şi Putin .” (15 mai 2012)

Istoric, afirmaţia subliniată de mine cu roşu este falsă: Franţa nu a mers bine „doar condusă de socialişti”. O admiţi chiar tu: în secolul al XVIII-lea, Franţa era cea mai populată ţară din Europa şi cea mai mare putere de pe continent. După Revoluţia Franceză (1789-1795) – pe care eu o consider „socialistă” -, când şi-au executat Regele, uite ce s-a întâmplat: nemţii i-au zdrobit în timpul războiului franco-prusac din 1870, iar dacă în timpul Primului Război Mondial (1914-1918) au câştigat „la mustaţă” (deşi fără participarea SUA ar fi pierdut mai mult ca sigur), în timpul celui de al Doilea au fost zdrobiţi aproape imediat…..  Apoi, în perioada postbelică, la ce socialişti te referi? A Cincea Republică Franceză (după 1958) a avut un singur preşedinte socialist înaintea lui Hollande: François Mitterrand (1981-1995). Crezi că Franţa a mers bine doar în acei ani?…. 

Acum, în mod particular: crezi că problema lui Sarkozy era doar faptul de a fi non-francez? În acest caz, am un contra-exemplu important: România a fost condusă de un non-român (Carol I), însă el a fost cel mai mare Rege al României!

În fine, cât de francez este François Gérard Georges Nicolas HOLLANDE? Din arborele genealogic, într-adevăr, toţi înaintaşii până la străbunici (inclusiv) au nume de rezonanţă francofonă şi sunt născuţi în Franţa (cu o singură incertitudine) [*].

Mă întreb, în schimb, ce mai crezi astăzi despre Hollande – de pildă, despre faptul că a susţinut legalizarea căsătoriile homosexuale şi viitoarea acordare a dreptului acestor cupluri de a adopta copii. Sau despre măsurile economice luate.

Puţin maliţios, aş remarca să deviza mandatului său este una singură: „Căsătorie pentru toţi, sărăcie pentru toţi”.

Cam atât aveam să spun…. 

________

Notă: [*] Spre probitate, preiau din respectivul arbore (fără să ştiu cât de bine documentat ori exact este): 

Părinţi:
1) Georges Gustave HOLLANDE
2) Nicole Frédérique Marguerite TRIBERT (1927–2009)

Bunici:
1) Gustave Léopold Henri Joseph Hollande (1893 – d.): născut în Plouvain, Pas-de-Calais, Nord-Pas-de-Calais, France
2) Antoinette Patrice (1893 – 1980), născută în Saint Léger les Melle, Melle, Deux-Sevres, Poitou-Charentes, France
3) Robert Tribert (1896 – 1980), născut în Paris, Paris, Île-de-France, France
4) Jeanne Adrienne Jacquignon (1896 – 1975), născută în Lyon, Rhône, Rhône-Alpes, France

Străbunici:
1) Alfred Emile Joseph Hollande (1858 – d.), născut în Plouvain, Pas-de-Calais, Nord-Pas-de-Calais, France
2) Zoé Grosdecoeur (1862 – d.), născută în Plouvain, Pas-de-Calais, Nord-Pas-de-Calais, France
3) Victor Patrice (1867 – d.), născut în Mainxe, Charente, Poitou-Charentes, France
4) Marie Louise Lauquin (1873 – d.), născută în Melle, Deux-Sevres, Poitou-Charentes, France
5) Roger Tribert (1877 – 1957), născut în Paris, Paris, Île-de-France, France
6) Louise Constance Coulon (1875 – d.), născută în Clamecy, Nièvre, Burgundy, France
7) Philibert Jacquignon (1871 – d.), născut în Saint-Offenge-Dessus, Savoie, Rhône-Alpes, France
8) Catherine Benollet (c.1871 – d.) – locul naşterii necunoscut

Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Atitudini, În dialog cu Ştefan Paraschiv

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s