Qui tacet consentire videtur

Întâlnindu-se astăzi cu elevii Colegiului Naţional „Gheorghe Lazăr” la un eveniment organizat în cadrul proiectului «Treptele succesului», IOANA PÂRVULESCU (de curând laureată a Premiului European pentru Literatură – 2013) ne-a povestit următoarea situaţie din experienţa şcolară personală:

Fiind în clasa a IX-a, la Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov, a fost aleasă într-o zi pentru a servi liceului ca „elev de serviciu”. În această calitate, a fost trimisă să răspândească un anumit anunţ în fiecare clasă (cum se întâmplă şi acum). Astfel, a ajuns inclusiv la clasa la care preda în acel moment un anume profesor de matematică, despre care, chiar dacă pe atunci eleva Ioana Pârvulescu nu îl avea ca profesor, ştia de la colegii din respectiva clasă (cu care era prietenă) că era un profesor dur şi destul de temut de elevi.

Când a intrat, domnul profesor era alături cu o elevă la tablă, concentraţi la o problemă; elevii clasei au fost destul de „încântaţi” de această întrerupere (ca, de altfel, oricare alta). Cunoscând duritatea profesorului şi fiind puţin impacientată de situaţia în care se afla (de a-i întrerupe ora), Ioana Pârvulescu l-a întrebat pe domnul profesor dacă îi permite să facă un anunţ. Neprimind niciun fel de răspuns, a anunţat, totuşi, ce avea de spus, fiind jenată să stea în dreptul uşii fără să facă nimic.

După aceea, pe un ton aspru, domnul profesor i-a spus: „Domnişoară, tu ai pus o întrebare. Eu n-am răspuns”. Presimţind că va urma o mustrare, Ioana Pârvulescu, deşi, de altfel, o elevă timidă, a dat aproape în mod inconşient o replică („s-a auzit spunând”) într-o tradiţie filologică a liceului: „Da, dar qui tacet consentire videtur”.

Neavând cunoştinţe de limbă latină, elevii au întrebat: „Ce a spus?”. Domnul profesor care, deşi preda matematica, avea cunoştinţe de limbă latină, a râs (probabil impresionat de acest răspuns inteligent) şi le-a explicat ce însemnau acele vorbe: „Cine tace pare să consimtă”.

De atunci, Ioana Pârvulescu şi-a atras simpatia acestui domn profesor, care a ajuns să se preocupe de parcursul ei şcolar (de exemplu, lucrările la română), deşi nu îl interesa în mod direct, ca profesor de matematică.

***

Doamna Ioana Pârvulescu ne-a mai expus un fel de istorie a cititului: Alexandru Macedon ar fi fost primul care, citind în gând în faţa unei adunări de oameni, a arătat că se poate citi în gând (în contextul în care cititul era văzut ca fiind posibil doar „cu voce tare”); Aristarh din Bizanţ ar fi inventatorul punctului – o invenţie genială (în contextul în care până atunci propoziţiile nu erau separate între ele de nimic). Au existat perioade când existau interdicţii de a citi: de exemplu, sclavilor şi negrilor li se interziseră să citească; dacă erau descoperiţi citind, erau biciuiţi, iar, la a doua abatere, li se tăia falanga degetului arătător sau erau chiar spânzuraţi. În timpul totalitarismelor s-au ars cărţi, considerate nocive (ex: în 1933), iar în timpul comunismului puteai fi arestat pentru o carte. În noua perioadă a „lecturii libere”, putem citi orice ne place; din păcate, nu prea mai citim. În glumă, doamna Ioana Pârvulescu a repetat o idee pe care a mai expus-o anterior cu alte ocazii, ca o soluţie propusă pentru a face tinerii să citească: să interzicem cititul! – considerând că o asemenea măsură ar stârni în rândul tinerilor dorinţa de a citi.

Doamna Ioana Pârvulescu ne-a mai împărtăşit faptul că, în momentul de faţă, lucrează la o nouă carte: un semi-roman intitulat „Inocenţii”.  

Anunțuri

Un comentariu

Din categoria Arta Literaturii, Jurnal

Un răspuns la „Qui tacet consentire videtur

  1. Pingback: Recapitulare (25) Copacul cu răvaşe | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s