Simţul Spiritual

“Cum văd eu lumea, prin ochii mei?”. Aceasta este o întrebare la care am meditat un timp. Ce răspuns ar trebui să dau? Şi apoi, m-am gândit că alta era, de fapt, întrebarea: era vorba de percepţie, nu de văz, pentru că simţurile omului sunt numeroase. Noi ştiam că sunt cinci. Eu vă spun că-s mai multe de zece. Vă spun şi care sunt sau, cel puţin, care ar fi, în percepţia mea asupra lumii. Văzul, auzul, mirosul, gustul şi pipăitul sunt simţurile “tradiţionale”, pe care toţi le ştim. Din acest punct de vedere, “lumea”, ca tot unitar a tot ce percepem în jurul nostru, ne oferă destule experinţe. Câte peisaje pitoreşti nu ne-au încântat privirea? De câte ori cântece, voci şi instrumenete ale muzicienilor, sau însăşi muzica naturii, păsări, râuri curgătoare sau valurile mării, nu ne-au gâdilat urechile? Câte parfumuri nu ne-au îmbiat nările? Câte gusturi nu ne-au răsfăţat papilele gustative? Câte catifele nu ne-au atins pielea?

Al şaselea simţ, indicat de gastronomul Jean-Anthelme Brillat Savarin în cartea sa, “La Physiologie du Goût” (1), publicată în decembrie 1825, este numit de autor “genesiac” sau “iubirea fizică”, care atrage sexele între ele, fiind obiectul reproducerii speciilor. Pe acesta, încă nu l-am pus la socoteală pentru că nu l-am cunoscut: o să vă spun experienţa mea al acestui simţ după ce o să mai treacă anii…

Totuşi, insist să vă spun că Brillat Savarin scrie că “sunt cel puţin şase simţuri”, lăsând loc şi pentru altele. Articolul “Senses” de pe Wikipedia (2) numeşte câteva simţuri suplimentare, pe care o să le enumăr şi eu: simţul vestibular (Equilibrioception), care permite organismului să simtă mişcare, direcţie şi acceleraţie, să-şi menţină echilibrul; termorecepţia, care permite percepţia căldurii ori a absenţei ei (frigul); simţul kinestezic (Proprioception), care asigură cortexului parietal al creierului informaţii despre poziţia relativă a părţilor corpului; durerea (Nocireception) care semnalează vătămarea nervilor sau a ţesutului.

Şi totuşi, dacă toate simţurile enumerate până acum ne ajută să-L cunoaştem pe Dumnezeu prin creaţia Sa, eu cred că există şi un al zecelea. Imaginaţi-vă, deci, că nu aveţi nici unul dintre simţurile enumerate mai sus: sunteţi orb, surd, nu aveţi miros, nici gust, sunteţi paralizat, nu vă simţiţi corpul, nu simţiţi căldură sau durere, nu percepeţi nimic în jur. Ei bine, dvs., cel fără simţuri, începeţi să vă rugaţi şi, fără să-L percepeţi pe Dumnezeu prin creaţia Sa, totuşi, simţiţi ceva: ceva înăuntrul vostru. Este ceva minunat, ca o revelaţie, nu ştiţi ce este. Eu l-am numit simţul spiritual, prin care Îl percepi de Dumnezeu printr-o altă cale, nepământeană. Aşa percep eu lumea: prin aceste 10 simţuri.

(republicat de pe Vindecătoru’ – 15 septembrie 2011, joi)

BIBLIOGRAFIE: (1) “The Physiology of Taste or Transcedental Gastronomy”, traducere în engleză de Fayette Robinson, eBooks@Adelaide, 2007;

(2) “Senses”, Wikipedia Post Scriptum: De la scrierea acestui articol, mărturisesc că am mai descoperit şi zeci de alte simţuri, atât fizice (produse de un receptor anume) cât şi extra-trupeşti (a căror sursă rămâne un mister). Divulg de pe acum intenţia de a scrie un fel de „Tratat al simţilor”, a cărui publicare nu va avea loc mai devreme de 3-4 ani. Până atunci, recomand articolul „Câte simţuri are omul?”, de pe blogul Gândire logică (administrat de Alexandru Panait).

3 comentarii

Din categoria Omul Joi

3 răspunsuri la „Simţul Spiritual

  1. Pingback: Recapitulare (10) | tudorvisanmiu

  2. Pingback: un tn[r ]n expansiune | Dialog cu Mine Insumi

  3. Pingback: „Cartea simţurilor” | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

