Search pe Google: “Moara lui Sezonov”

PRILEJ: Împlinirea unui an de la descoperirea platformei Vindecătoru’ (17 august 2011)

 

CONTEXT: În seara sărbătoririi onomastice a bunicii materne (15 august, “Adormirea Maicii Domnului”), prilejul aducerii aminte a unei vechi prietene din Tulcea (Virginia Dima) m-a determinat să (re)caut respectiva persoană printr-un motor de căutare, însă – pentru a evita reazultatele anterioare ducând la alte persoane pe care nu le căutam – am adăugat şi numele secundar (Antoaneta), astfel ajungând în premieră la o biografie a doamnei Dima de pe site-ul Personalia. După ce am preluat toate informaţiile de interes (adică toate din acel articol), curiozitatea m-a împins spre o listă generală (1) în care – răsfoind – am găsit un alt nume pe care-l cunoşteam: Olimpiu Vladimirov. Făcând conexiunile între personalitatea respectivă şi cea pe care o cunoşteam, am ajuns la concluzia că respectivul era nimeni altul decât nepotul de văr al bunicii materne şi o personalitate dobrogeană cultural-artistică.

Zilele următoare am căutat date biografice despre domnul Vladimirov, ajungând eventual la un studiu socio-economic privind populaţia dobrogeană în secolul XIX (2), am executat automat o căutare nominală (“Vladimirov”) şi am dat peste următorul pasaj:

Proprietăţile (ruşilor, lipovenilor, ucrainienilor) variază de la morile ‘Alexe Sazonov’ şi ‘Terente C. Lisov’ la fabricile de ulei ‘Alexe Sazonov’, cherestea ‘Alexe Avramide’ şi frânghii ‘E.Vladimirov’.

Din amintirile bunicii mele, ştiam că Alexe Avramide era unul dintre cei mai bogaţi oameni din Tulcea, Efim Vladimirov era proprietarul unei fabrici de funii şi soţul mătuşii ei Anastasia Pavlov (unchi), dar Alexe Sazonov nu ştiam cine este, însă îl legam de soţul verişoarei primare a bunicii mele (bănuiam că ar fi tatăl său), din considerente nominale (Sazonov = Sezonov) (3), etnice (originea rusă), geografice (oraşul Tulcea) şi economice (mori, fabrici de ulei). 

Neavând certitudinea identităţii acestei personalităţi, am dat – în urma unor încercări eşuate de găsire a oricăror menţiuni despre “Petru Sezonov” ori “Alexe Sazonov” prin motoarele de căutare -……

 

DESFĂŞURAREA ACŢIUNII:

1) ….. următorul search pe Google: “Moara lui Sezonov”.

2) Am accesat unul din primele articole apărute: “Moara fără noroc « Vindecătoru”

3) Trecând repede prin memorialistică, comentariul politic şi povestirea episodului cu “moara lui Sezonov”, am ajuns la comentariile despre membrii familiei Sezonov (Adam, Avram, Pavel, Lucaşa) şi familii legate prin alianţă (Popovici, Fisher).

4) a) După ce am parcurs informaţia şi mi-am luat înscrisuri pe caietul dedicat memorialisticii, curiozitatea m-a făcut să dau următorul comentariu:

V.M.T.: Eu ştiu despre Petre ‘Petea’ Sezonov, căsătorit cu Elena Vladimirov, care a avut un copil pe nume Efim, “Cici” îi spuneau. Ceea ce mă leagă de el este faptul că bunica mea, Maria Covaliov – Mitroi, era verişoară primară cu Elena, deci Petea este rudă prin alianţă cu mine. Ştiu că Petea avea o moară la Tulcea şi una la Babadag, însă acesta din urmă s-a defectat. Ei bine, este foarte interesant tot ce ziceţi voi, şi aş vrea să reconstituim împreună ‘Neamul Sezonov’. (17.08.2011, 13:13)

b) Deoarece ultimul comentariu era din iarnă (13 ianuarie), am crezut că nu voi primi un răspuns chiar în aceea zi, motiv pentru care vreo 20 de minute i-am povestit mamei despre ce aflasem. Eram destul de entuziasmat deoarece credeam că am găsit un izvor nepreţuit de date despre familia Sezonov, parte din neamul meu.

5) Când m-am întors la calculator, domnul Răsvan Cristian (Stoica) deja îmi dase un răspuns:

S.R.C.: Dragă Tudor, despre acest Efim bunica spunea “Efimcic”, probabil de aici vine prescurtarea “Cici”. Şi de unchiul Petea am auzit, dar nu mai am pe cine întreba. Poate unchiu’ meu să mai ştie, fratele mamei. Despre familie a adunat date un văr de-al bunicului meu, care a ajuns în Australia şi a scris o carte despre tot neamul Sezonov. Am să o caut în bibliotecă şi va scriu despre ea. (17.08.2011, 13:29)

6) Enunţarea ‘detaliului de poreclă’ din partea Vindecătorului a fost singurul impuls ce mi-a trebuit: tocmai mi s-a confirmat faptul că toate persoanele de care aflasem din comentarii erau parte din familia mea! Deci eram rudă prin alianţă cu un neam foarte numeros răspândit pe tot cuprinsul planetei! Cum să nu fiu entuziasmat? Imediat, m-am pus pe tastat:

V.M.T.: Mulţumesc pentru răspuns! Despre Petea ştiu că era baptist, un om liniştit, aproape ursuz. El avea, pe lângă morile de măcinat cereale, terenuri, probabil moştenite de la părinţii săi. Cum am spus mai inainte, Elena Vladmirov era fiica lui Efim Vladimirov şi Anastasia, născută Pavlov. “Nastea”, cum i se spunea, era sora lui Evdochia Pavlov, devenită Covaliov, dupa ce s-a căsătorit cu sublocotenentul Vasile Covaliov. Evdochia este străbunica mea şi mama bunicii mele. Aş dori tare mult să aflu şi să cites(c) această carte a vărului bunicului tău (4). Sper să ne scrii cât mai curând! (17.08.2011, 13:40)

 

EPILOG

Eventual, relaţia cu Vindecătorul se va transforma într-o frumoasă colaborare autumnală (septembrie – noiembrie) şi o prietenie atât între doi membrii ai aceleaşi familii cât şi între două persoane uniţi de aprecierea pentru cunoaştere, încrederea în valorile morale şi nesfârşitele frământări de natură spirituală.

În aceea zi de 17 august, după redactarea celui de al doilea comentariu, nu am aşteptat răspunsul lui Răsvan, dând necontenit pe butonul “Reload” în speranţa continuării discuţiei, ci – pentru a nu limita conversaţia la una despre două persoane (Petru Sezonov şi fiul său, Efim) – m-am apucat să întreprind cercetări asupra altor membrii ai familiei Sezonov, din diferite surse de pe Internet (“Istoria Baptiştilor din România” – 3 volume, de Alexa Popovici; Buletinele Duminicale a Bisericii Baptiste Române din Chicago; publicaţia “Semănătorul”; publicaţia Bisericii Baptiste “Golgota”; articolul “Sfinţi mai vechi şi noi” de Mihai Ciucă, Centrul de istorie şi apologetică). 

Personal, mai multe zile de la consumarea discuţiei, am regretat un singur lucru: descrierea lui Petru Sezonov ca un „simplu” ‘baptist’ şi nu drept ‘credincios baptist’, deoarece – în „cercetările” mele – ajunsem la următoarea concluzie: calitatea cea mai depreţ a unui Sezonov nu este avuţia (mori de panificaţie, fabrici de ulei), rudele numeroase, iubirea, generozitatea, modestia, compasiunea, speranţa, ci una singură, la care se reduc (şi din care se compun) toate: credinţa întru Dumnezeu.

 

ARTICOLE VIITOARE

‘Gargara Anonimilor’: despre începerea colaborării săptămânale cu Răsvan Cristian Stoica.

 

Notă: (1) Personalia -> Tulcea Library -> Memorie şi cunoaştere locală -> Poeţi, prozatori, dramaturgi, monografi, eseişti, epigramişti, traducători, publicişti

(2) “Populaţia Dobrogei în perioada interbelică” de Limona Răzvan, pag.73, Semănătorul (august 2009)

(3) În fapt, “diferența Sezonov / Sezanov e din secolul XIX când diferiți membri ai familiei au venit pe meleagurile românești, stabilindu-se aici (cred că din Ucraina).La transcrierea actelor unii au devenit Sezonov in timp ce altii Sezanov, prima grupă fiind mai numeroasă” (nt.Mihai Ciucă). Deci, diferenţa nominală este de natură birocratică (a se subînţelege, prin acesta, şi existenţa variantei “Sazonov”).

(4) a) Cartea se numea: “Cronica Familiei Sezonov (1880 – 1980)”, de Emmanuel Sezonov, 126 pg.

b) Folosirea unui pronume personal simplu (tău) şi nu se politeţe (dvs.) se datora faptului că – datorită unui automatism de proiecţie a vârstei celorlalţi în raport cu a mea – credeam că dl.Stoica era mult mai tânăr, probabil trecut de studenţie (:-)).

6 comentarii

Din categoria Moara lui Sezonov

6 răspunsuri la „Search pe Google: “Moara lui Sezonov”

  1. Pingback: Recapitulare (9) Boicotul inspirat de Boycott | tudorvisanmiu

  2. Pingback: T.V.-M. A.L. (84) Declaraţie de grozăvie dialogală « Muşcătura lui Fenrisúlfr

  3. VA SCRIEM DIN TULCEA .NU AM INTELES CINE SUNTETI DUMNEAVOASTRA, DAR VREM SA VA SPUNEM CA NOI EU DUNEA SEZONOV SI FIICA MEA ANA-PAULA SEZONOV AVEM CARTEA ‘ CRONICA FAMILIEI SEZONOV’, TRIMISA NOUA DE CATRE UNCHIUL EMMANUEL DIN AMERICA., FIICA MEA A CONVORBIT TELEFONIC CU UNCHIUL EMMANUEL PE CIND DUMNEALUI ERA IN VIATA . DE ASEMENEA PUTEM SA VA SPUNEM CA L-AM CUNOSCUT FOARTE BINE SI PE DOMNUL EFIM SEZONOV FIUL LUI PETEA SEZONOV SI AL ELENEI VLADIMIROV. EFIM SEZONOV ( PENTRU CARE AVEM UN RESPECT DEOSEBIT) , CARE PROFESA CA MEDIC LA STATIUNEA VATRA DORNEI .UNDE NOI ANDREI,DUNEA SI FIICA NOASTRA ANA-PAULA SEZONOV AM FOST SI NE-AM INTILNIT CU DINSUL DE CITEVA ORI. ,A MURIT IN SPITAL LA TULCEA .

  4. Pingback: Mesaj de la Dunea Sezonov şi fiica ei, Ana-Paula, din Tulcea | Cronica familiei Sezonov

  5. Pingback: Statistica lunară (21) “Happy Anniversary” | tudorvisanmiu

  6. Pingback: un tn[r ]n expansiune | Dialog cu Mine Insumi

Lasă un răspuns

