Elaboratorii subiectelor de la evaluarea naţională (din anii precedenţi, din acest an şi – probabil – din anii viitori) comit aceleaşi greşeli de punctuaţie, de acord frazeologic, semantice, etc., şi chiar de….. dezacord de gen (“timpul efectiv de lucru este de 2 ore”).

P.S.: Diacriticii îi recomand adoptarea unui limbaj mai elegant, pentru a evita “greşeli stilistice”. 

De asemenea, exemplul dat [“Cum spunem noi corect? Ceea ce mă jenează este greşelile sau Ceea ce mă jenează sunt greşelile? Dacă în Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii subiectul (subiectiva, mă rog) e “ceea ce mă jenează”, de ce n-ar fi subiect şi-n exemplul meu? Ceea ce ar duce la Ceea ce mă jenează este greşelile] este eronat, deoarece substituirea unui termen într-o frază se face odată cu acordarea acestuia la numărul cerut, exemplul devenind “Cele ce mă jenează sunt greşelile”.

diacritica

Mă dau bătută.
Îmi picară azi ochii pe subiectele de la examenul naţional de română, clasa a VIII-a.

Na, să vă delectaţi:

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

Iaca, cum ar fi, sursa puitorilor de virgule

Ce pana mea caută virgulele alea acolo, oameni buni?!
Îmi explică şi mie cineva de ce „scrie [,] pe foaia de examen [,] răspunsul” (un fel de „scrie – pe foaia de examen, nu pe ciornă! – răspunsul”, nu?!), şi nu „scrie pe foaia de examen răspunsul”, fără virgule?!

1. Numeşte trei termeni care fac parte din familia lexicală a cuvântului lumină.

Cum e aia „scrie răspunsul la cerinţa numeşte„?!
În mintea mea, „a numi” e verb performativ şi legat de „cu glas tare”. Arăt cu deştu’ şi zic „ăsta e alabalaportolcala”. Or’cum, numeşte-le ăsta d’aci nu prea se găseşte printre numeştii din…

Vezi articol original 462 de cuvinte mai mult

Un comentariu

Din categoria Gramatica ilustrata

Un răspuns la „

  1. Pingback: Recapitulare (7) Efervescenţă muli-laterală de 16 ani şi 6 luni | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

