Subiect examen de capacitate – limba şi literatura română, an şcolar 2011 – 2012

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A

Anul şcolar 2011 – 2012. Proba scrisă la Limba si literatura română. VARIANTA 6

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul efectiv de lucru este de 2 [sic!] ore.

 

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeşte, cu atenţie, textul următor:

 

“Dan alese cel mai sigur leac impotriva propriei emoţii: să trăiască emoţia altora. Adica să citească până îi va cadea cartea din mână, până când îi va cădea capul pe pernă, până când îi vor cădea, grele, pleoapele. Cartea îl duse în Evul Mediu, printre dueluri şi cavalcade*; era o carte pe care o mai citise de câteva ori, era una dintre marile cărţi ale copilăriei şi recitea cu disperare paginile cele mai frumoase, dar fără să-şi dea seama, şi fără să ştie cum şi când, se pomenea în grote înfricoşătoare, ameninţat de beznă şi gheaţă, şi trebuia să-şi strângă pleoapele până la durere pentru a regăsi castelul cu oglinzi şi lumini ameţitoare.

Maică-sa, rănită de lumina care inunda odaia, îi ceru să se culce, taica-su îi lua apărarea:

– Crezi că îl poţi obliga pe un om să se culce, aşa cum l-ai obliga să îşi radă barba?

– Eu ştiu că dacă-i întuneric, copilul doarme. Asta-i!

– Aici greşeşti. Dan nu mai este un copil…

– Treaba voastră… Daca v-aţi înţeles amândoi să-mi stricaţi noaptea…

Dan stinse lumina şi chiar în prima clipă de întuneric descoperi ideea jurnalului: un jurnal de călătorie, ţinut în cel mai strict secret, un jurnal cu întâmplări nostime, da…! cu avânturile, cu certurile, cu neînţelegerile care se vor ivi, un jurnal original, fără altitudini şi longitudini, fără calcule şi măsuratori, fără denumiri latine… iar la sfâşitul expediţiei, sau poate mai târziu, sau poate chiar mult mai târziu, îşi va aduna prietenii şi le va citi… Ochii lui Dan se închideau, şi în faţa lui se afla jurnalul, şi creionul din mâna lui începea să alerge pe pagină; rânduri, rânduri despre spaime şi bucurii, despre surprize şi eşecuri, rânduri multe pe care întunericul grotei voia să le şteargă, rânduri încâlcite, pătate de întuneric, şuvoaie de cerneală neagră curgând peste pagini… Nu cititul, cum crezuse el, ci scrisul acela îi închise pleoapele. 

(Constantin Chiriţă, “Cireşarii”, vol. I)

* cavalcadă, s.f. – goană, alergare cu cai

 

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: leac, înfricoşătoare, crezuse    6 puncte

2. Explica rolul semnului exclamării în secvenţa: Asta-i!     6 puncte

3. Selectează un epitet si o enumeraţie din text    6 puncte

4. Numeşte două moduri de expunere utilizate in textul dat     6 puncte

5. Prezintă, în 30-50 de cuvinte (3-5 rânduri), semnificaţia secvenţei: “Cartea îl duse în Evul Mediu, printre dueluri şi cavalcade*; era o carte pe care o mai citise de câteva ori, era una dintre marile cărţi ale copilăriei şi recitea cu disperare paginile cele mai frumoase […]”    6 puncte

  

B. Redactează o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care să-ţi prezinţi opinia despre mesajul fragmentului din “Cireşarii” de Constantin Chiriţă     12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

– să formulezi o opinie despre mesajul fragmentului dat;

– să susţii opinia formulata prin două argumente potrivite, valorificând textul dat;

– să ai un continut adecvat cerintei;

– să respecţi limitele de spaţiu indicate.

 

SUBIECTUL al II-lea  (36 de puncte)

Citeşte, cu atenţie, textul următor:

 

“De Crăciun mi-am facut cadou un e-book*. […] Cred că am fost victima publicităţii şi a uşurintei cu care poţi cumpăra acest model. Dar cu proxima* ocazie îmi voi procura şi dispozitivul rival […], care îmi va da acces la cărţile franceze sau româneşti.

Am făcut cumpărătura, sfidând avertismentele amicilor mei care arătau cel mai mare dispreţ pentru acest tip de lectură. […] Au dreptate, într-un anumit fel, cei care m-au dispreţuit fiindcă mi-am cumpărat e-bookul. […] Dar nu pot să spun că au în întregime dreptate. […] E uşoară cât cea mai uşoară carte de buzunar. Ecranul […], citit la lumina reflectată ca orice pagină, este extrem de lizibil. Nu luceşte, poţi potrivi tu dimensiunea caracterelor. 

Ceea ce ma jeneaza este dificultatea răsfoirii. Chiar dacă exista mijloace auxiliare de regăsire a unui pasaj, ele sunt mai laborioase ca răsfoirea. În schimb, ce lucru minunat, eşti conectat la un dicţionar şi regăseşti instantaneu definţiile cuvintelor. […]

Iată că, printr-un şiretlic al tehnicii, caracterul ludic* al lecturii este reinventat. Creează spaţii noi, timpuri noi, emoţii noi. […] Sunt foarte fericit să ştiu că lectura mai are timp în faţa ei.

(Ion Vianu, Kindle, in revista Dilemateca)

*e-book, s.m – carte in format electronic

*proxim, adj. – cel mai apropiat (in timp sau spatiu)

*ludic, adj. – referitor la joc

 

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte referitoare la textul dat:

– numele autorului;

– un dezavantaj al e-bookului;

– un avantaj al e-bookului.     6 puncte

2. Scrie titlul articolului din care este extras fragmentul şi denumirea publicaţiei în care a apărut     6 puncte

 

3. Notează litera corespunzătoare răspunsului corect:     6 puncte

Propoziţia subordonată din fraza “Ceea ce ma jenează este dificultatea răsfoirii” este:

a. atributiva;

b. predicativa;

c. subiectiva.

4. Precizează valoarea morfologică şi funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate in text: mă, cuvintelor, să ştiu     6 puncte

 

B. Alcătuieşte o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care sa evidenţiezi trăsăturile unui coleg/prieten pasionat de lectură.

In compunerea ta, trebuie:

– să prezinţi două trăsături ale colegului/prietenului pasionat de lectura;

– sa utilizezi două imagini artistice diferite în descrierea colegului/prietenului;

– să ai un conţinut adecvat cerinţei;

– să respecţi limitele de spaţiu indicate.  

 

Notă! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrari (unitatea compoziţiei – 1 p; coerenţa textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p; ortografia – 3 p, punctuaţia – 2 p; aşezarea corectă în pagină, lizibilitatea – 2 p).

Rezolvare: aici

Anunțuri

2 comentarii

Din categoria Universale

2 răspunsuri la „Subiect examen de capacitate – limba şi literatura română, an şcolar 2011 – 2012

  1. Pingback: Statistica lunară (17) Şcoala…. altfel (I) | tudorvisanmiu

  2. Pingback: Model de rezvolvare a Variantei 6, subiectul oficial al evaluării naţionale la limba şi literatura română 2011 – 2012 pentru elevii clasei a VIII-a | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s