Model de rezvolvare a Variantei 6, subiectul oficial al evaluării naţionale la limba şi literatura română 2011 – 2012 pentru elevii clasei a VIII-a

Rezvolvarea Variantei 6, extrasă drept subiectul oficial al examenului naţional de la sfârşitul clasei a VIII-a, de către un elev de clasa a IX-a (subsemnatul . n.n.V.M.T.):

SUBIECTUL I

A.1) leac – tratament, remediu; înfricoşătoare – terifiante, înspăimântătoare (atenţie! trebuia articulat cu “grote”); crezuse – considerase.

2) Semnul exclamării, semn de punctuaţie, marchează sfârşitul enunţului exclamativ

3) epitet: “(lumini) ameţitoare”; “(grote) înfricoşătoare”

enumeraţie: “cu avânturile, cu certurile, cu neînţelegerile”; “fără altitudini şi longitudini, fără calcule şi măsuratori, fără denumiri latine”

4) naraţiunea, descrierea, dialogul

5) Semnificaţia enunţului se referă la faptul că aceea carte istorie a perioadei medievale avea caracterul narativ de a (re)aduce în atenţia cititorului evenimentele ori elementele specifice (“dueluri şi calcavade”) ale unor vremuri cu 5-6 secole în urmă, într-o manieră care permite “întoarcerea in trecut”, marcând respectiva persoană cel puţin pe durata copilăriei (“[…] o mai citise de căteva ori, era una dintre marile cărţi ale copilăriei”).

 

B. “Cireşarii” este o serie de volume scrisă de prozatorul Constantin Chiriţă, autor reprezentativ pentru literatura românească.

      În opinia mea, textul evidenţiază – în mod general – faptul că o carte poate marca un cititor  într-o perioadă a vieţii sale într-atât încât să-şi scrie propria operă literară pentru ca, mai târziu, aceasta să fie citită de alţii.

      În mod particular (pentru Dan), fragmentul arată cum cărţile de istorie medievală pot anima un copil să-şi scrie “un jurnal de călătorie”, “original”, în care să-şi inventeze propria lume (“cu întâmplări nostime […] cu avânturile, cu certurile, cu neînţelegerile care se vor ivi”), cu sau fără caracter istoric (“fără altitudini şi longitudini, fără calcule şi măsuratori, fără denumiri latine”), pe care mai apoi să o împărtăşească altora (“la sfâşitul expediţiei [….] îşi va aduna prietenii şi le va citi”).

      În concluzie, opera unui autor poate marca un cititor într-atât încât să-l inspire ca, la rândul lui, să-şi producă propria operă pe care să o împărtăşească celorlalţi, premiţând reluarea “ciclului creativ”..

 

SUBIECTUL II

A.1. * Numele autorului este Ion Vianu.

* Un dezavantaj al Ebook-ului este dificultatea răsfoirii.

* Ebook-ul este uşor cât cea mai uşoară carte de buzunar/ Ecranul Ebook-ului nu luceşte şi este extrem de lizibil/ Dimensiunile caracterelor a unui text de pe un Ebook pot fi modificate de cititor pentru a se adapta preferinţelor vizuale ori estetice ale acestuia/ Ebook-ul permite conexiunea la un dicţionar virtual pentru a fi regăsite instantanu definiţiile unor cuvinte.

2. “Kindle” – revista “Dilemateca”

3. c (subiectiva) (“Ceea ce mă jenează/ este dificultatea răsfoirii”)

4. * mă – pronume personal, complement direct (pe cine deranjează? pe mine)

 * cuvintelor – substantiv comun, atribut substantival genitival (a cui definiţii? a cuvintelor)

 * să ştiu – predicat verbal (mod conjuctiv), predicat verbal (conform barem ).

 

 B. În clasa mea există un coleg foarte pasionat de lectură. Numele lui este Grigore, şi este un băiat pentru care lectura – mai mult decât un proces cognitiv de instruire – reprezintă un mod de destindere prin sine.

     El, având o bibliotecă cu sute de cărţi scrise de unii dintre cei mai importanţi autori ai tuturor timpurilor, citeşte foarte mult (cel puţin 8 cărţi pe săptămână), şi nu doar opere beletristice din mai multe tipuri de literatură (epică, lirică, ştiinţifico-fantastică, memorialistică), atât autohtonă şi universală, ci şi ştiinţifice, din cele mai importante domenii (tehnologie, biologie, filosofie, religie, istorie, artă şi cultură, futurologie).

     Un băiat cu o intuiţie de piatră preţioasă, dânsul culege pasajele a căror semnificaţii consideră cele mai relevante pentru opera respectivă iar apoi le dezbate împreună cu alţi cititori de lectură, pentru ca – pătrunzându-le sensul – să le adune laolaltă şi se le dezvolte în opere proprii.

    Întotdeauna l-am apreciat pe acest coleg al meu, care citeşte mai des decât serveşte mesele principale, adică  de trei ori pe zii! Să fie oare cititul o nevoie mai importantă pentru el decât nutriţia? Grigore, eşti un viitor Lazăr Gheorghe!

Anunțuri

12 comentarii

Din categoria Proiecte scolare

12 răspunsuri la „Model de rezvolvare a Variantei 6, subiectul oficial al evaluării naţionale la limba şi literatura română 2011 – 2012 pentru elevii clasei a VIII-a

  1. elena

    Ce Kider? E Kindle. Sunteti siguri ca e subiectiva?

  2. Multumim pentru observatie.
    Pentru noi, este o certitudine.

  3. Cititul dezvolta puterea de gandire in ori ce domeniu si deschide oportunitati pentru persoana umana in domeniul care este atras.Dar pe linga citit trebuie in sistemul educational sa mai apara si alte strategii care ridica si dezvolta standardele morale pentru maturizare si capacitate de evoluare la standardul cerintelor care apar in viata de zi cu zi.In locurile unde sistemul educational este bine pus la punct, succesul este pe masura si valorile detin putere prin rezultatele pe care putem sa le vedem la corporatiunile mari de succes in care au ajuns aceste personalitati!!Romania are nevoie de multe schimbari si o sa ii fie greu sa ajunga la acest standard in fiecare judet,oras,comuna si sat!!!

  4. „Romania are nevoie de multe schimbari si o sa ii fie greu sa ajunga la acest standard in fiecare judet,oras,comuna si sat!!!”
    Asa este, domnule Chis: de aceea, ca elev, promovez importanta cunoasterii si a auto-educarii.

  5. Succes si nu uita mesajul din 2 Timotei cap2;”22. Fugi de poftele tineretii si urmareste neprihanirea, credinta, dragostea, pacea, impreuna cu cei ce cheama pe Domnul dintr-o inima curata.”

  6. Pingback: Recapitulare (7) Efervescenţă muli-laterală de 16 ani şi 6 luni | tudorvisanmiu

  7. Pingback: T.V.-M. A.L. (61) Examenul de capacitate (I) Limba şi Literatura Română « Muşcătura lui Fenrisúlfr

  8. Pingback: Subiect examen de capacitate – limba şi literatura română, an şcolar 2011 – 2012 | tudorvisanmiu

  9. Pingback: Statistica lunară (17) Şcoala…. altfel (I) | tudorvisanmiu

  10. alex

    Ce crezi ca se va da in acest an la Evaluarea Nationala?

  11. cosmin

    E super, sa continui!!!
    multumesc!

  12. gabriela

    Poti sa continui. Unii chiar au nevoie de asa ceva. :* :*

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s