Naşterea lui Ioan Botezătorul

1. Vestirea zămislirii şi naşterea lui Ioan, fiul lui Zaharia şi a Elisabetei 

“În zilele lui Irod, împăratul Iudeii, era un preot, numit Zaharia, din ceata lui Abia. Nevasta lui era din fetele lui Aaron şi se chema Elisabeta. Amândoi erau neprihăniţi înaintea lui Dumnezeu şi păzeau fără pată toate poruncile şi toate rânduielile Domnului. N-aveau copii, pentru că Elisabeta era stearpă; şi amândoi erau înaintaţi în vârstă.

Dar, pe când slujea Zaharia înaintea lui Dumnezeu, la rândul cetei lui, după obiceiul preoţiei, a ieşit la sorţi să intre să tămâieze în Templul Domnului. În ceasul tămâierii, toată mulţimea norodului se ruga afară. Atunci un înger al Domnului s-a arătat lui Zaharia şi a stat în picioare la dreapta altarului pentru tămâiere.

Zaharia s-a înspăimântat, când l-a văzut; şi l-a apucat frica. Dar îngerul i-a zis: „Nu te teme Zahario; fiindcă rugăciunea ta a fost ascultată. Nevasta ta Elisabeta îţi va naşte un fiu, căruia îi vei pune numele Ioan. El va fi pentru tine o pricină de bucurie şi veselie, şi mulţi se vor bucura de naşterea lui. Căci va fi mare înaintea Domnului. Nu va bea nici vin, nici băutură ameţitoare şi se va umple de Duhul Sfânt încă din pântecele maicii sale. El va întoarce pe mulţi din fiii lui Israel la Domnul Dumnezeul lor.

Va merge înaintea lui Dumnezeu, în duhul şi puterea lui Ilie, ca să întoarcă inimile părinţilor la copii şi pe cei neascultători la umblarea în înţelepciunea celor neprihăniţi, ca să gătească Domnului un norod bine pregătit pentru El.”

Zaharia a zis îngerului: „Din ce voi cunoaşte lucrul acesta? Fiindcă eu sunt bătrân, şi nevasta mea este înaintată în vârstă.”

rept răspuns, îngerul i-a zis: „Eu sunt Gabriel care stau înaintea lui Dumnezeu; am fost trimis să-ţi vorbesc şi să-ţi aduc această veste bună. 20 Iată că vei fi mut şi nu vei putea vorbi, până în ziua când se vor întâmpla aceste lucruri, pentru că n-ai crezut cuvintele mele care se vor împlini la vremea lor.”

Norodul însă aştepta pe Zaharia şi se mira de zăbovirea lui în Templu. Când a ieşit afară, nu putea să le vorbească; şi au înţeles că avusese o vedenie în Templu. El le făcea semne întruna şi a rămas mut.

După ce i s-au împlinit zilele de slujbă, Zaharia s-a dus acasă.

Peste câtva timp, Elisabeta, nevasta lui, a rămas însărcinată şi s-a ţinut ascunsă de tot cinci luni. „Căci”, zicea ea, „iată ce mi-a făcut Domnul, când Şi-a aruncat ochii spre mine, ca să-mi ia ocara dintre oameni.

[….] Elisabetei i s-a împlinit vremea să nască; şi a născut un fiu. Vecinii şi rudele ei au auzit că Domnul a arătat mare îndurare faţă de ea şi se bucurau împreună cu ea.

În ziua a opta, au venit să taie pruncul împrejur şi voiau să-i pună numele Zaharia, după numele tatălui său. Dar mama lui a luat cuvântul şi a zis: „Nu. Ci are să se cheme Ioan. Ei i-au zis: „Nimeni din rudeniile tale nu poartă numele acesta.” Şi au început să facă semne tatălui său, ca să ştie cum ar vrea să-i pună numele. Zaharia a cerut o tăbliţă de scris şi a scris, zicând: „Numele lui este Ioan”. Şi toţi s-au minunat.

În clipa aceea, (lui Zaharia – n.n.) i s-a deschis gura, i s-a dezlegat limba, şi el vorbea şi binecuvânta pe Dumnezeu. Pe toţi vecinii i-a apucat frica şi în tot ţinutul acela muntos al Iudeii se vorbea despre toate aceste lucruri.

Toţi cei ce le auzeau le păstrau în inima lor şi ziceau: „Oare ce va fi pruncul acesta?” Şi mâna Domnului era într-adevăr cu el.” (Evanghelia lui Luca, 1:5 – 25; 1:57 – 66)

 

2. Sânzienele (Drăgaica) 

După unii cercetători, sărbătoarea Naşterii lui Ioan Botezătorul a fost instituită la 24 iunie spre a înlocui sărbătorile păgâne cu caracter agricol sau naturist din epoca solstiţiului de vară (22-23 iunie), închinată “coacerii holdelor”.

În “tradiţia populară”, Sânzienele sau Drăgaica, deşi au fost asociate sărbătorii creştine, şi-ar avea originea într-un străvechi cult solar [1], denumirea fiind probabil preluată de la Sancta Dina (zeiţa silvestră), cu toate că sărbătoarea este închinată unor “divinităţi inferioare autohtone” [2].

Flori legate în formă de cruce erau sfinţite la biserică şi păstrate pentru diverse practici “nu tocmai creştine”. Cele mai multe pratici de sânziene erau supersiţii de aflare a ursitei cu ajutorul unor aranjamente florale [3] ori cântatului de cuc [4].

Se culegeau plantele medicinale, oamenii se încingeau cu tulpini de cicoare, fetele se spălau pe cap cu fiertură de iarbă, se scăldau în aple curgătoare şi se tăvăleau impudice în rouă, se făcea horă zgomotoasă în jurul focului (pentru alungarea “spiritelor malefice”), se fac “pomeni îmbelşugate” şi se pun flori mirositoare pe mortite (pentru pomenirea morţilor), au loc bâlciuri şi iarmaroace (bun prilej pentru întâlnirea tinerilor în vederea căsătoriei) [5].

 

3. În Bucovina, se scot moaştele sfântului Ioan cel Nou de la Suceava (secolul XIV).

 

P.S.: Astăzi, la Parohia “Doamna Oltea” (pe care o frecventăm în fiecare zi de duminică – n.m. V.M.T.), s-a dat  pomană (prin eforturile d-nei Viorica), iar preotul paroh a transmis vestea promovării Facultaţii de Teologie a lui “Mihăiţă” (unul dintre cei trei copii orfani de sub îngrijirea parohiei, parte din cor, împreună cu Dragoş şi Petrică) cu o notă demnă (9,43), şi a dat un “raport” privind viitoarele lucrări şi cele ce au să fie făcute (de pildă, „Monumentul Cuvioasei Parascheva”).

A avut loc o ploaie abundentă cum n-am mai păţit în nici o dimineaţă de duminică, ieşind din biserică!

 

Notă: [1] În vremuri pre – creştine, nu este exclus ca populaţia din zonele carpato – montane să se fi adunat la momente solstiţiale pentru săvârşirea unor ritualuri păgâne închinate soarelui (mărturie în acest stens sau megaliţii din Munţii Călimani, prezentând însemne precum soarele antropomorfizat).

[2] Sânzienele sunt (pe lângă plantele cu flori galben-aurii.) fie reprezentări fitomorfe, fie entităţi antropomorfe, considerate femei frumoase, îndeplinind rolul de “preotese ale soarelui”, în paralel cu cel aproape contradictoriu de “divinităţi nocturne” ascunse (în general) prin pădurile întunecate, neumblate de om, care, în noaptea de 23 spre 24 iunie, – conduse de Sânziana, “Regina Holdelor”, “Mireasa”, “Stăpâna Surorilor”, “Împărăteasa” -, ar cânta şi dansa, împărţind rod holdelor, umplând de fecunditate femeile căsătorite, înmulţind animalle şi păsările, umplând de leac şi miros florile şi tămăduind bolile ori suferinţele oamenilor. Spre deosebire de Rusalii, sânzienele sunt “zâne bune”. Cu toate acestea, ele ar pedepsi păcătoşii prin calamităţi naturale precum vijeliile şi grindina, dăunătoare pentru recoltă şi flori.

[3] Practici florale de Sânziene: Se aruncau buchete pe acoperiş iar alunecarea acestora spre margine ori de pe acesta prevestea o “soartă nefavorabilă”; se puneau flori sub pernă de către fecioare în speranţa visării ursitului; se lăsau “coroniţe florale” în grădină peste noapte iar dacă dimineaţa erau pline de rouă era un semn sigur de măritat; se agăţau “cununi florale” la colţul casei orientat către răsărit iar “părul de animal” ori “puful/penele de pasăre” agăţat în ele evidenţa specia pentru care anul va fi cel mai bun; fetele puneau “cununi de flori” în jurul casei (pe porţi, uşi, ferestre, suri, stupi, între straturile de lume, ş.a.m.d.), pentru a purta noroc şi a aduce sănătate şi belşug oamenilor, animalelor şi semănăturilor, etc.

[4] Amuţitul cucului: Se credea că, dacă cucul încetează să cânte înainte de Sânziene, înseamnă că restul verii va fi secetoasă.

[5] Cele mai renumite târguri se aflau / se află la Buzău, Focşani, Câmpulung Muscel, Buda (judeţul Vrancea), Ipăteşti (judeţul Olt), Piteşti (judeţul Prahova), Cărbuneşti (judeţul Olt), Giurgeni (judeţul Ialomiţa), Broşteni (judeţul Mehedinţi), “Târgul de fete de pe Muntele Găina”.

Anunțuri

2 comentarii

Din categoria Sarbatoare

2 răspunsuri la „Naşterea lui Ioan Botezătorul

  1. Pingback: Recapitulare (7) Efervescenţă muli-laterală de 16 ani şi 6 luni | tudorvisanmiu

  2. Pingback: Recapitulare (7) Efervescenţă muli-laterală de 16 ani şi 6 luni | tudorvisanmiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s