Subiect examen de capacitate – limba şi literatura română, an şcolar 2010 – 2011

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A. Anul şcolar 2010 – 2011. Proba scrisă la Limba si literatura română. VARIANTA 7 

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul efectiv de lucru este de 2 [sic!] ore.

 

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeste, cu atenţie, textul următor:

“A fost odată un împărat şi-n curtea acelui împărat se afla un pom atât de înalt, încât nimeni nu era în stare să-i vadă vârful. Pomul acesta înflorea şi dădea rod în fiecare an, dar nici împăratul, nici curtenii lui, nici vreun alt om pământean n-a apucat să vadă poama din rodul acela. Era, se vede, pe acolo, prin înăţimile nestrăbătute de ochiul omenesc, cineva care nu lăsa să cadă nicio poamă pe pământ, ci le culegea toate la timpul potrivit. Împăratul ţinea doar să afle cum sunt poamele rodite de pomul acela şi a dat de stire, în toată împărăţia lui, că aceluia care se va fi urcat în pomul acela şi va putea spune cum anume îi sunt poamele, îi va da în căsătorie pe aceea dintre fetele sale pe care el însusi şi-o va alege. Au venit dar boieri de toate spiţele*, feciori de împărat, până chiar si feţi-frumosi, dar niciunul n-a fost în stare să se urce în pom. Era însă la curtea împărătească un flăcău ţanţos* şi acesta s-a lăudat mumei sale că el are să se urce si-a rugat-o pe aceasta să se ducă la împărat să-i spună că el se urcă. Împăratul nu credea aşa ceva şi l-a chemat pe Danciu la sine.

− N-o să fii nici tu în stare să te urci – i-a zis – şi să ştii că, dacă nu te vei putea urca, dau poruncă să-ţi taie capul.

Danciu s-a învoit* să-i taie capul dacă nu va fi în stare să se urce şi a rugat pe împăratul să-i dea răgaz* de trei zile ca să se gândească, iar în timpul acestor trei zile a pus un mester faur* să-i facă o căţărătoare de fer*, apoi s-a pus pe urcate. S-a urcat omul şi iar s-a urcat timp de trei zile si trei nopţi şi, deodată, a dat în scoarţa copacului de o gaură prin care a intrat într-o colibă*, în care a găsit o babă bătrână, de tot bătrână. El îi dete bineţele cuvenite.

− Bună seara, bunică dragă! îi zise apoi. (Ioan Slavici, Rodul tainic)

* spiţele – s.f. grad de rudenie; neam

* ţanţoş – adj. semeţ, mândru; îngâmfat

* s-a învoit – vb. a ajunge la o înţlegere, a cădea de acord

* răgaz – s.n. timp liber, disponibil pentru a face ceva; amânare, păsuire

* faur – s.m. fierar

* fer – fier

* colibă – s.f. casă mică si sărăcăcioasă

 

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos (30p):

1. Notează câte un sinonim pentru cuvintele subliniate din text: odată, pom, fetele. 6p

2. Explică rolul virgulei în structura: − Bună seara, bunică dragă! 6p

3. Precizează două structuri din textul dat care surprind repere ale spaţiului descris. 6p

4. Numeste două moduri de expunere utilizate în textul dat. 6p

5. Prezintă, în maximum cinci rânduri, semnificaţia structurii: Au venit dar boieri de toate spiţele, feciori de împărat, până chiar si feţi-frumosi, dar niciunul n-a fost în stare să se urce în pom.6p

B. Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să argumentezi că textul citat aparţine speciei literare basm (12p) În compunerea ta, trebuie: să prezinţi două trăsături ale speciei literare basm, prezente în textul citat; să ilustrezi cele două trăsături cu exemple adecvate din text; să redactezi un conţinut adecvat cerinţei formulate; să respecţi limita de spaţiu indicată.

 

SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citeste, cu atenţie, textul următor:

Meteoriţii, excursionistii lumilor extraterestre, sunt probe geologice care pot fi supuse unui examen direct pentru descoperirea urmelor de viaţă sau a produselor activităţii vitale în Cosmos. Ei au dimensiuni care variază de la un micron*, si chiar sub un micron, până la zece kilometri. Cel mai impresionant ca dimensiuni este un bloc de 65 000 de tone care a creat, cu patruzeci de mii de ani în urmă, „Meteor crater”, cu un diametru de 1200 m. Cel mai recent e un meteorit de 12 kg care a căzut în portbagajul unei masini parcate în Teekskill – New-York. El provenea dintr-un bolid extrem de luminos care parcursese, în 1992, 700 de km deasupra statului Virginia si s-a spart în 40 de fragmente, totul fiind filmat de numeroase persoane. […] Se presupune că acesti meteoriţi s-au format în jurul centurii de asteroizi existente între planetele Marte si Jupiter. (Tudor Opriş, Enciclopedia lumii vii)

*micron: s.m. unitate de măsură pentru lungime, egală cu a mia parte dintr-un milimetru.

A. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:

1. Formulează câte un enunţ în care să indici următoarele elemente care privesc textul citat: 6p

− dimensiunea posibilă a meteoriţilor;

− locul în care s-au format meteoriţii;

− scopul examinării directe a meteoriţilor.

2. Scrie titlul volumului din care este extras textul dat si numele autorului. 6p

3. Notează litera corespunzătoare răspunsului pe care îl consideri corect: 6p

Propoziţia subordonată din fraza Meteoriţii, excursionistii lumilor extraterestre, sunt probe geologice care pot fi supuse unui examen direct pentru descoperirea urmelor de viaţă sau a produselor activităţii vitale în Cosmos. este:

a. completivă directă;

b. atributivă;

c. completivă indirectă.

4. Precizează valoarea morfologică si funcţia sintactică pentru fiecare dintre cuvintele subliniate în text: probe, direct, ei. 6p

B. Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să descrii un tablou impresionant din natură (real sau imaginar). (12p) În compunerea ta, trebuie: să prezinţi două caracteristici ale tabloului din natură (real sau imaginar); să folosesti un limbaj expresiv în descrierea tabloului din natură; să redactezi un conţinut adecvat cerinţei formulate; să respecţi limita de spaţiu indicată.

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor NU este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 1p.; coerenţa textului – 2p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2p.; ortografia – 3p.; punctuaţia – 2p.; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2p.).

Model de rezolvare: aici

Anunțuri

Scrie un comentariu

Din categoria Universale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s